• Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 100.000+ tevreden klanten

Ademhalingsoefeningen

Vuurademhaling

Vuurademhaling

Wim Hof ademhaling

Wim Hof ademhaling

Sudarshan Kriya

Sudarshan Kriya

Nadi shodana

Nadi shodana

Bhastrika pranayama

Bhastrika pranayama

4 7 8 ademhaling

4 7 8 ademhaling

Ujjayi pranayama

Ujjayi pranayama

Buteyko methode

Buteyko methode

Ki ademhaling

Ki ademhaling

Verbonden ademhaling

Verbonden ademhaling

Epiphora Methode

Epiphora Methode

Holotropisch ademen

Holotropisch ademen

Coherent breathing

Coherent breathing

Tummo ademhaling

Tummo ademhaling

Lion’s breath

Lion’s breath

Sitali ademhaling

Sitali ademhaling

Bhramari ademhaling

Bhramari ademhaling

Box breathing

Box breathing

Pursed lip breathing

Pursed lip breathing

 

Wat zijn ademhalingsoefeningen?

Ademhalingsoefeningen zijn oefeningen die je kunt uitvoeren om je eigen ademhalingsritme te controleren. Vandaag de dag ademt het grootste gedeelte van de bevolking niet optimaal waardoor een relatief klein gedeelte van de longcapaciteit gebruikt wordt. Dit is een gemiste kans omdat er, als je het goed doet, ontzettend veel winst in de gezondheid te behalen valt bij het toepassen van ademhalingsoefeningen.

Door een ademhalingsoefening op dagelijkse basis voor een langere periode uit te voeren, zul je verschillende positieve effecten kunnen opmerken op je gezondheid.

 

Waarom ademhalingsoefeningen?

Ademhalingsoefeningen kun je toepassen omdat ze veel positieve effecten kunnen hebben op lichaam en geest. Er kunnen verschillende redenen zijn om een ademhalingsoefening uit te voeren. Vaak ligt de reden bij de behoefte om mentaal of fysiek iets te willen veranderen of verbeteren.

Bijna alle soorten ademhalingen hebben een stimulerend effect op het centrale zenuwstelsel. Het centrale zenuwstelsel vind je in de hersenen en in het ruggenmerg en is verantwoordelijk voor verschillende lichaamsfuncties. Ademhalen heeft specifiek invloed op de nervus vagus, de zenuw die ons brein verbindt met ons ‘tweede brein’, een verzameling zenuwen die zich in de darmen bevindt. Een gezonde ademhaling stimuleert de ontspanning van deze zenuw waardoor positieve signalen naar het brein in de darmen worden gestuurd met als resultaat een rustig en zelfs gelukkig gevoel in je lichaam.

Door het toepassen van verschillende soorten ademhaling kan stress aanzienlijk verminderd worden, het concentratievermogen wordt vergroot en het zorgt voor een verhoogd energielevel.

 

Verschillende soorten ademhaling

Er zijn veel verschillende soorten ademhalingen met ieder een eigen thema. Zo zijn er ademhalingstechnieken die je op elk gewenst moment kunt inzetten om jezelf op een relatief snelle manier te kalmeren. Dit kan fijn zijn als je bijvoorbeeld te maken hebt met een vorm van angst, hyperventilatie of als je ergens zenuwachtig voor bent.

Ademhalingsvormen voor elk moment

Krachtige ademhalingen

Bepaalde soorten ademhalingen hebben een hogere intensiteit die op verschillende en diepe lagen in het lichaam doorwerken. Deze krachtige technieken dienen enkel onder begeleiding van een professionele ademcoach te worden uitgevoerd.

Intensieve soorten ademhalingen voor dieper liggende klachten of stress zijn onder andere:

Pranayama’s tijdens je yoga practice

Een andere soort ademhaling is de pranayama. Pranayama’s zijn yoga ademhalingsoefeningen die onderdeel zijn van een yoga practice en tijdens deze practice worden uitgevoerd. Een pranayama gaat echter een stap verder dan alleen het zijn van een ademhalingsoefening. Het doel van een pranayama is om de levensenergie op te wekken en te harmoniseren.

Een overzicht van verschillende pranayama’s:

Ademhalingsmethoden met de focus op heling

Bijna elke ademhalingsmethode heeft in zekere zin een ‘helend’ effect voor het lichaam omdat het iets positiefs in het lichaam teweeg brengt. Echter zijn er verschillende soorten ademhalingen die zich specifiek richten op het helen van lichaam en de geest door los te komen van negatieve emoties en trauma’s die nog in ons systeem zitten.

Helende soorten ademhalingen:

 

Veel gebruikte ademhalingsoefeningen

Een aantal soorten ademhalingsoefeningen hebben veel bekendheid en worden regelmatig beoefend. Zo is de naam ‘Wim Hof’ inmiddels niet meer weg te denken uit de wereld van ademhaling en ijsbaden. De Wim Hof ademhaling is een krachtige ademhaling die voor veel vitaliteit en energie kan zorgen.

De ‘Tummo Ademhaling’ is een mooie methode die eeuwen terug gaat en zijn oorsprong vindt in Tibet waar het werd ontdekt door de monniken. Deze ademhalingstechniek wakkert je innerlijke vuur aan.

Binnen de yoga is de ‘Lion’s Breathe’ een bekende techniek die zich kenmerkt door de uitdrukking van het gezicht (de tong volledig uit de mond gericht). Deze techniek helpt het lichaam om te ontladen van stress en spanningen los te laten. Terwijl je de oefening uitvoert, heb je twee vliegen in één klap te pakken door de lion’s pose aan te nemen.

 

Toepassingen van ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen kunnen voor veel verschillende doeleinden worden toegepast. Wil je aan je conditie werken en bewuster op je ademhaling letten tijdens het uitvoeren van je work-out, dan kan het toepassen van een ademhalingsoefening een aanvulling zijn. Niet voor niets zijn pranayama’s een belangrijk onderdeel binnen de yoga. Binnen deze vorm van lichaamsbeweging kun je duidelijk de effecten en de samenwerking zien die er plaatsvindt tussen lichaam en geest.

Bij het ervaren van veel of langdurige stress kunnen ademhalingsoefeningen van onschatbare waarde zijn. De automatische lichamelijke reactie op stress is dat de hartslag en de ademhaling een snel en kort ritme krijgen. Hierdoor worden er verschillende signalen gestuurd naar onder andere de hersenen waardoor het lichaam gevaar detecteert. Zowel fysiek als mentaal kunnen hierdoor gevoelens van paniek en angst ontstaan. Door op zo’n moment een ademhalingsoefening zoals bijvoorbeeld de Box Breathing toe te passen, kalmeer je lichaam en geest waardoor de stressgevoelens langzaamaan af kunnen nemen.

Voorbeelden wanneer ademhalingsoefeningen effectief kunnen zijn:

  • Stress;
  • vermoeidheidsklachten;
  • angsten;
  • slaapproblemen;
  • concentratieproblemen.

 

Ademhalingsoefeningen, voor wie?

Ademhalingsoefeningen kunnen onder begeleiding van een ademcoach worden uitgevoerd door iedereen en zijn geschikt voor iedereen. Meestal speelt een onderliggende oorzaak een doorslaggevende rol, maar je kunt ademhaling ook inzetten ter preventie van kwalen of om je simpelweg krachtig en energiek te voelen, of om meer uit je prestaties te halen.

Ademhalingsoefeningen beginnen net als yoga en meditatie steeds meer bekendheid te krijgen en een gangbare vorm te worden van het werken aan je lichaam en gezondheid.

Dat is niet zo gek als je bedenkt dat het bewust reguleren van je ademhaling heel wat voor je kan betekenen. Echter kan het een flinke uitdaging zijn om te weten waar je moet beginnen door de grote hoeveelheid aan verschillende ademhalingsoefeningen die er bestaan. Wij helpen je hierin op weg door een breed scala aan verschillende ademhalingstechnieken uit te lichten zodat je meer inzicht krijgt in de mogelijkheden die er zijn.

Door het gebruik van de website ga ik akkoord met de cookies die nodig zijn om de website ervaring te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
100.000+ tevreden klanten
Dit product is op dit moment helaas uitverkocht. Laat je e-mailadres hieronder achter en je ontvangt vanzelf een berichtje van ons als het product weer op voorraad is. We sturen je geen andere mails.