• Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 100.000+ tevreden klanten

Sudarshan Kriya

 

Sudarshan Kriya is een zeer populaire ademhalingstechniek die steeds meer bekendheid aan het krijgen is. In de huidige maatschappij waarbij veel mensen dagelijks stress ervaren is het belangrijker dan ooit geworden om aandacht te besteden aan manieren om lichaam en geest weer in balans te krijgen.

 

Waar staat Sudarshan Kriya voor?

Het woord Sudarshan Kriya is afkomstig uit het Sanskriet. Als we het woord ontleden en letterlijk vertalen, staat Su voor juiste en het stukje darshan wordt vertaald als visie. Het woordje Kriya staat vaak aan het einde van een naam van een ademhalingstechniek en refereert naar het gegeven dat het een reinigingsoefening is.

De naam Sudarshan Kriya staat ook bekend onder de benaming: SKY ademhaling. De letters SKY zijn een acroniem van de volledige naam (Sudarshan Kriya Yoga).

Vertaald naar een concrete Nederlandse zin betekent Sudarshan Kriya Yoga: goed zien door zuiverende actie.

 

Wat is Sudarshan Kriya?

Sudarshan Kriya is een ademhalingstechniek die het lichaam van binnenuit reinigt met vele positieve effecten als gevolg. Deze reinigingsoefening focust zich op het natuurlijke ritme van het lichaam. Er wordt uitgegaan van het gegeven dat elke emotie die we als mens ervaren een specifiek adempatroon heeft.

In wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat er een direct verband is tussen adem en emoties. Als we ons bijvoorbeeld angstig voelen dan gaat dit automatisch gepaard met een specifiek ademhalingsritme, voel je je kalm dan adem je weer op een ander ritme. Door bewust je emoties te reguleren op een positieve manier wordt er met deze ademhalingsmethode ingespeeld op ademen in een bepaald ritme om bewust specifieke emoties aan te wakkeren. Je kunt in zekere zin dus het ademhalingspatroon kiezen voor een specifiek gevoel dat je wilt bereiken.

De SKY ademhaling maakt je heel bewust van hoe je je voelt en kan je helpen om bewust gevoelens aan te sturen door middel van adem.

Het beoefenen van Sudarshan Kriya kan worden ingezet als stress management tool, de methode kan een positieve invloed hebben op hoe je op je omgeving reageert. Hoe ga je om met je medemens? Sudarshan Kriya zorgt voor bewustwording waardoor innerlijke groei mogelijk is. In een maatschappij waarbij er veel druk ligt op ieder individu zijn dit belangrijke thema’s om bewust van te zijn en waar nodig te verbeteren.

 

Wat zijn de effecten van de Sudarshan Kriya?

Als je de SKY ademhalingsmethode regelmatig uitvoert, kan dit voor veel positieve effecten zorgen. Zo geeft het een enorme boost aan het immuunsysteem. De energie en bloedcirculatie komen op gang wat zorgt voor meer energie en vermindering van vermoeidheidsklachten. De SKY ademhaling zorgt voor een kalm en energiek gevoel.

De SKY ademhaling wordt ook in verband gebracht met prolactine. Deze ademhalingstechniek zou het prolactine level verhogen. Dit is een hormoon dat wordt aangemaakt in een gedeelte van onze hersenen, de hypofyse. Prolactine is een hormoon dat veelvuldig wordt aangemaakt als een vrouw zwanger is, het speelt een grote rol bij de aanmaak van melkproductie.

De SKY ademhalingsmethode zou ook bijzonder effectief blijken te zijn naar aanleiding van een studie die is uitgevoerd op een willekeurige groep van veteranen die gediend hadden in Afganistan en Irak. Al deze veteranen waren gediagnostiseerd met PTSS (posttraumatisch stress-stoornis). In de betreffende studie hebben ze kunnen constateren dat deze ademhalingstechniek voor vermindering van een aantal symptomen zorgt die bij PTSS voorkomen. Zo namen de angst- en schrikgevoelens af met een stabieler ademhalingsritme als gevolg. Ook de hyperarousal nam af. De hyperarousal zone is een staat waar je in terechtkomt bij heftig trauma waardoor je continu alert bent of snel gevoelens van woede en angst ervaart.

Zie hieronder een overzicht van de mogelijke effecten en voordelen van de SKY ademhaling.

  • Verlaagt het cortisol niveau;
  • vermindert angst;
  • vermindert depressie;
  • vermindert gevoelens van woede en frustratie;
  • stimuleert de hersenactiviteit;
  • versterkt de bèta hersenactiviteit;
  • zorgt voor een hoger bewustzijn;
  • verhoogt de concentratie;
  • stelt je in staat om problemen op te kunnen lossen;
  • verlaagt cholesterol.

 

Wie is de grondlegger van Sudarshan Kriya?

De Sudarshan Kriya is ontdekt door de Indiaase spiritueel leider en vredesambassadeur Sri Sri Ravi Shankar. Hij is de oprichter van Art of Living die hij oprichtte in 1981. Art of Living is een non profit organisatie die gericht is op het creëren van een geweldloze samenleving. Hier kun je onder andere een cursus voor Sudarshan Kriya volgen. Het aanbod van de cursussen heeft als focuspunt het bevorderen van een stressvrij leven met als gevolg wereldvrede.

Sri Sri Ravi Shankar is geboren in 1956 in India. Als klein jongetje was hij al bezig met meditatie en het bestuderen van de Bhagavad Gita. Leuk weetje: Sri Sri zijn eerste leraar genaamd Sudhakar Chaturvedi heeft ook les gegeven aan Mahatma Gandhi.

De SKY ademhalingstechniek is ontstaan in 1982 in Shimoga, India. Sri Sri ging voor tien dagen in stilte toen hij de inspiratie kreeg voor Sudarshan Kriya. Hij was aan het nadenken over hoe hij mensen kan helpen om een gelukkig leven te leiden. Sri Sri was op zoek naar een manier om de innerlijke belevingswereld in harmonie te brengen met het uiterlijke leven. Na zijn tien dagen in stilte is Sri Sri met de kennis die hij had begonnen om mensen te onderwijzen en wel met geweldige resultaten als gevolg! Sindsdien is de SKY ademhaling niet meer weg te denken.

 

Hoe voer je de Sudarshan Kriya uit?

Om de SKY ademhaling te leren kun je een cursus volgen bij Art of Living of bij een behandelaar die gecertificeerd is in het onderwijzen van deze ademhalingsmethode.

Zie hieronder een beschrijving van een ademhalingsoefening die onderdeel is van de SKY techniek.

  • Ga comfortabel zitten op een rustige plek;
  • neem de tijd om je ademhaling te observeren. Hoe adem je in, door de neus of via de mond? Is de ademhaling lang of kort?
  • adem in 4 seconden in door de neus;
  • houd de adem ook 4 seconden in;
  • adem uit in 8 seconden;
  • observeer en voel wat je ervaart in je lichaam;
  • indien gewenst kun je de oefening een aantal keren herhalen.

Deze oefening verhoogt net als meerdere ademhalingsoefeningen het paranasale stikstofmonoxidegehalte. Paranasaal is het inwendige gedeelte van de neus en stikstofmonoxide is een gasvormig molecuul dat belangrijk is voor onze gezondheid, het helpt het lichaam om gezond te blijven. Om deze reden is ademhalen via de neus dus ook gezonder dan ademen via de mond.

 

Wees er altijd zeker van dat je weet wat je doet

De ademhaling is een krachtige tool die een directe uitwerking op het lichaam heeft. Voer bij twijfel, ziekte, zwangerschap of welke andere reden voor twijfel daarom nooit zomaar een oefening uit maar raadpleeg eerst een medisch expert of een ademcoach zodat je er zeker van kunt zijn dat je weet wat je doet.

Onze pagina's over ademhaling zijn puur informatief en onder voorbehoud. Wij, Superyoga, kunnen niet instaan voor het toepassen van de oefeningen en kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die voortvloeit uit het opvolgen van de informatie op deze pagina. Gebruik de informatie altijd bewust en neem je eigen verantwoordelijkheid.

 

Aanbevolen producten

Door het gebruik van de website ga ik akkoord met de cookies die nodig zijn om de website ervaring te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
100.000+ tevreden klanten
Dit product is op dit moment helaas uitverkocht. Laat je e-mailadres hieronder achter en je ontvangt vanzelf een berichtje van ons als het product weer op voorraad is. We sturen je geen andere mails.