• Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 100.000+ tevreden klanten

Ujjayi pranayama

 

Wat is Ujjayi pranayama?

Ujjayi pranayama is een ritmische eeuwenoude ademhalingsmethode die voor ontspanning en balans in het lichaam zorgt. Deze ademhalingstechniek wordt binnen de yoga veel beoefend. De Ujjayi pranayama is niet alleen een ademhalingstechniek maar zoals de naam al doet vermoeden is deze methode een pranayama, dit houdt in dat de techniek zich niet alleen focust op de ademhaling maar ook op het stimuleren van de levenskracht. De ademhalingsoefening wordt tijdens bepaalde yoga houdingen veel uitgevoerd.

De pranayama techniek kan je helpen bij het opbouwen van kracht in het lichaam en is onder yogi’s één van de populairste yoga ademhalingstechnieken. Dit komt omdat de ademhaling ervoor zorgt dat je alles uit je yoga practice kan halen. Je komt dieper in de houdingen.

Ujjayi pranayama is ontdekt door de Indiase filosoof Patanjali. Patanjali staat bekent om de Yoga Sutra’s die hij geschreven heeft. Dit is een soort yoga handboek dat al eeuwenoud is. In deze Yoga Sutra’s beschrijft hij de Ujjayi pranayama als een krachtige pranayama techniek.

 

Wat betekent Ujjayi pranayama?

Ujjayi pranayama wordt doorgaans vertaald als overwinnende adem. Desondanks is de ademhalingsoefening merendeels bekend onder de naam oceaanademhaling. Deze techniek heeft zijn bijnaam te danken aan het geluid wat gemaakt wordt tijdens het uitvoeren van de oefening. Doordat de keel vernauwd wordt tijdens het ademen ontstaat er een geluid. Dit is een soort ruisend geluid dat je ook hoort bij het luisteren naar de oceaan.

 

Wat zijn de effecten van Ujjayi pranayama?

Een van de effecten van de Ujjayi pranayama is dat de ademhalingstechniek ervoor kan zorgen dat je bewuster gaat ademen waardoor je in diepere lagen van de kern van wie je bent terecht kunt komen. Dit zorgt voor innerlijke groei en bewustwording. Daarnaast kan deze oefening ervoor zorgen dat je in een concentratie terecht komt die ervoor zorgt dat je in het nu aanwezig bent en blijft.

Een ander effect is dat het lichaam intern verwarmd wordt. Dit komt doordat de lucht die in de longen terecht komt tijdens de ademhalingsoefening voor wrijving zorgt en zo warmte creëert. Het ruisende geluid dat gemaakt wordt tijdens deze ademhalingsoefening zorgt ervoor dat spanning in de spieren losgelaten kan worden.

Al deze aspecten zorgen er ook voor dat je nog meer de diepte in kunt met je yoga practice en dat is precies waar yoga om gaat.

De Ujjayi pranayama heeft een behoorlijke lijst aan positieve effecten, hieronder lees je een aantal van deze voordelen:

  • Stimuleert en versterkt de longen;
  • creëert balans in de ademhaling;
  • brengt je in het hier en nu;
  • activeert de bloedcirculatie;
  • verhoogt het zuurstofgehalte;
  • creëert warmte in het lichaam;
  • masseert de organen;
  • stimuleert de spijsvertering;
  • vergroot de focus en het concentratievermogen;
  • vergroot het bewustzijn;
  • vergroot de vitaliteit;
  • vermindert stress;
  • vermindert spierspanning;
  • kalmeert het zenuwstelsel;
  • verlaagt de bloeddruk;
  • kalmeert lichaam en geest.

 

Hoe voer je de Ujjayi pranayama uit?

De Ujjayi pranayama voer je uit door het achterste gedeelte van je keelgat te vernauwen (hierdoor ontstaat het bekende ‘Darth Vader’ geluid). De in- en uitademingen moeten even lang en ritmisch zijn en verlopen beide via de neus.

Je voert de Ujjayi pranayama als volgt uit:

  • Kom in een comfortabele houding (kleermakerszit) zitten op een meditatiekussen of op een stoel;
  • adem een paar keer in en uit volgens je eigen ademhalingsritme;
  • adem nu diep in via de neus;
  • adem uit via je mond, op de uitademing knijp je de keel als het ware samen zodat er een geluid ontstaat dat ongeveer klinkt als ‘aaahhh’ (vergelijkbaar met het geluid van de zee);
  • note: je kunt de uitademing met de gedachte uitvoeren dat je een spiegel probeert te beslaan met je adem;
  • de volgende inademing doe je vervolgens ook met een vernauwde keel en via de neus;
  • adem uit via de neus met het oceaan geluid;
  • als je de techniek onder de knie hebt kun je een aantal keren via de neus in- en uitademen;
  • note: de eerste paar ademhalingen via de mond zijn bedoeld om de techniek van het vasthouden van de keel rustig op te bouwen en te kunnen oefenen.

Ondanks het feit dat Ujjayi pranayama een yoga ademhaling is, kan deze ook worden ingezet tijdens het mediteren of andere momenten.

 

Yoga en Ujjayi pranayama

De Ujjayi pranayama is een ademhalingstechniek die je mooi kunt toepassen als je meer verdieping in je yoga practice zoekt. Deze pranayama techniek komt in verschillende yoga stijlen voor zoals Vinyasa Yoga, Ashtanga Yoga, Power Yoga en Jivamukti Yoga.

Tijdens een yoga les kan de docent het benoemen om te focussen op de Ujjayi pranayama. Het toepassen van deze techniek kan je uithoudingsvermogen vergroten en zorgen voor een stabiel ritme van het uitvoeren van de asana’s.

Het thema ‘ademhalen’ is binnen yoga een belangrijk onderdeel, deze pranayama techniek is hier een goed voorbeeld van. De uitwerking van het ademhalingsritme heeft een grote invloed op ons lichaam en hoe we ons voelen.

De ademhalingsoefening zorgt ervoor dat je volledig in het nu aanwezig bent en daardoor al je focus kunt leggen op zowel je ademhaling als het uitvoeren van de oefeningen. Het effect hiervan is een productieve sessie, je kunt makkelijker van de ene houding in de andere houding komen. Door deze ademhalingstechniek toe te passen ben je langer in staat om een intensieve asana vast te houden omdat de hoeveelheid zuurstof in het lichaam toeneemt, je spieren zullen hierdoor ook minder snel verzuren.

 

Wees er altijd zeker van dat je weet wat je doet

De ademhaling is een krachtige tool die een directe uitwerking op het lichaam heeft. Voer bij twijfel, ziekte, zwangerschap of welke andere reden voor twijfel daarom nooit zomaar een oefening uit maar raadpleeg eerst een medisch expert of een ademcoach zodat je er zeker van kunt zijn dat je weet wat je doet.

Onze pagina's over ademhaling zijn puur informatief en onder voorbehoud. Wij, Superyoga, kunnen niet instaan voor het toepassen van de oefeningen en kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die voortvloeit uit het opvolgen van de informatie op deze pagina. Gebruik de informatie altijd bewust en neem je eigen verantwoordelijkheid.

 

Aanbevolen producten

Door het gebruik van de website ga ik akkoord met de cookies die nodig zijn om de website ervaring te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
100.000+ tevreden klanten
Dit product is op dit moment helaas uitverkocht. Laat je e-mailadres hieronder achter en je ontvangt vanzelf een berichtje van ons als het product weer op voorraad is. We sturen je geen andere mails.