10% korting met code SINT10
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 100.000+ tevreden klanten

Bhramari ademhaling

 

Wat betekent Bhramari ademhaling?

Bhramari ademhaling betekent letterlijk: bij ademhaling. Deze pranayama wordt ook wel zoemende bij ademhaling genoemd. Dit heeft te maken met het zoemende geluid dat net als een bij, gemaakt wordt tijdens het uitvoeren van deze techniek.

De naam is oorspronkelijk afkomstig uit het Sanskriet en is afgeleid van het woord: bhramara. Dit betekent ‘zwarte bij’. Deze zwarte bijen komen veel voor in India.

 

Wat is Bhramari ademhaling?

Bhramari ademhaling is een pranayama techniek die ervoor zorgt dat je ademhalingsritme vertraagt. Hierdoor wordt de geest meteen gekalmeerd. De techniek werkt zeer effectief bij gevoelens van irritatie, stress en woede. Wanneer we ons boos, gestrest of zenuwachtig voelen hebben we doorgaans een versneld ademhalingsritme. Door de ademhaling weer te vertragen door bijvoorbeeld een ademhalingstechniek toe te passen, is het lichaam sneller in staat om te kalmeren.

De oefening is redelijk simpel uit te voeren en kun je op elk gewenst moment van de dag beoefenen. Verwerkt in een yoga practice wordt deze pranayama vaak op het begin van de sessie uitgevoerd maar later in de sessie of aan het einde kan ook. Deze ademhalingstechniek zou in principe door iedereen uitgevoerd kunnen worden. Als je mediteert en yoga doet, is de techniek voor zowel de beginnende yogi als de ervaren yogi uit te voeren.

 

Wat zijn de effecten van de Bhramari ademhaling?

De Bhramari ademhaling heeft een stimulerend effect op de nervus vagus. Dit is een hersenzenuw die onderdeel is van het parasympatische gedeelte van het zenuwstelsel. In dit gedeelte van de hersenen worden activiteiten uitgevoerd die zich bezighouden met het herstel en rust van het lichaam. De nervus vagus stuurt onder andere signalen naar verschillende organen in ons lichaam waaronder onze darmen waar ons ‘tweede zenuwstelsel’ zich bevindt. Een verstoorde nervus vagus kan voor verschillende symptomen zorgen. Afhankelijk van de klachten die iemand heeft, kan het toepassen van deze pranayama techniek mogelijk een positief aandeel hebben in het verbeteren van de werking van de nervus vagus.

De ademhalingstechniek heeft een therapeutisch effect op het lichaam door onder andere het zoemende geluid dat gemaakt wordt op de uitademing. Dit zorgt voor een vibratie die voelbaar is in het hele lichaam en heeft een kalmerend effect op onze gemoedstoestand waardoor de zintuigen tot rust komen.

In praktijk wordt deze pranayama veel gebruikt voordat men start met mediteren. Vooral als je moeite hebt met mediteren kan het helpen om deze techniek toe te passen zodat je in een diepere ontspanning kunt komen tijdens je meditatie.

Het dagelijks beoefenen van deze oefening zou slapeloosheid kunnen verminderen, mits het op de juiste tijdstippen en continuïteit wordt uitgevoerd. Zoals de functie van elke pranayama, zorgt deze techniek ook voor het vergroten van de levenskracht.

De mogelijke effecten van de Bhramari ademhaling op een rijtje:

  • Stimuleert het autonome zenuwstelsel;
  • stimuleert de nervus vagus;
  • het zoemende geluid kalmeert de geest en de zintuigen;
  • vermindert angst en depressie;
  • stimuleert de speekselproductie;
  • stimuleert organen;
  • vermindert gevoelens van woede en irritatie;
  • geeft nieuwe energie;
  • vermindert stress;
  • versterkt de effectiviteit van je meditatie of yoga practice;
  • vertraagt de ademhaling.

 

Waar komt de Bhramari ademhaling vandaan?

De Bhramari ademhaling komt oorspronkelijk uit India. Het is een eeuwenoude pranayama techniek die al werd beschreven in één van de klassieke teksten uit ongeveer de 15e eeuw, namelijk de ‘Hatha Yoga Pradipika’. Vooralsnog is dit één van de eerste geschriften die zijn gevonden over de filosofie van yoga. Het document wordt ook wel ‘de bijbel van de yoga’ genoemd en werd geschreven door Swami Swatmarama.

In de Hatha Yoga Pradipika schreef Swami Swatmarama al over de effecten van deze pranayama techniek. Vandaag de dag is de Bhramari ademhaling dan ook een bekende en veel beoefende pranayama binnen de yoga sferen.

 

Hoe wordt de Bhramari ademhaling uitgevoerd?

De Bhramari ademhaling wordt zittend of liggend uitgevoerd en kenmerkend voor deze pranayama is dat de er op de uitademing een zoemend geluid wordt gemaakt. Verder is het de bedoeling om de oren dicht te maken en de kaken zijn aangespannen maar rusten licht op elkaar.

In de uitvoering van de plaatsing van de handen kun je ervoor kiezen om de oren en de ogen te sluiten door gebruik van je handen volgens het traditionele Shanmukhi mudra handgebaar of je gebruikt enkel de wijsvingers om de oren af te sluiten en sluit de ogen zonder je vingers te gebruiken.

Het toepassen van Shanmuki mudra

De Shanmuki mudra wordt tijdens het uitvoeren van yoga oefeningen, meditaties en pranayama’s gebruikt. De vingers zijn zo gepositioneerd dat ze de oren, ogen, mond en de neus sluiten volgens de zes poorten van waarnemingen (tel twee oren, twee ogen, de neus en de mond). Het woord Shanmuki mudra betekent letterlijk ‘zes poorten’. Dit handgebaar zou de levensenergie of ook wel ‘prana’ kunnen vergroten en vrij door het hele lichaam laten stromen.

De Bhramari ademhaling wordt als volgt uitgevoerd:

  • Begin door een comfortabele zit- of lighouding aan te nemen;
  • sluit je gezicht af volgens het Shanmuki mudra principe. Dit doe je door de duimen te plaatsen op het kraakbeen dat tussen je wang en oor ligt. Vervolgens sluit je de ogen en plaats je de wijsvingers in de ooghoeken, de middelvingers leg je ongeveer iets boven de neusvleugels, de ringvingers leg je boven de lippen en de pinken plaats je aan de onderkant van de mond. De ellebogen zijn naar buiten gericht. Het beste is om de Shanmuki mudra in een zittende houding uit te voeren waarbij je rug recht en gestrekt is;
  • wil je alleen je oren afsluiten? Plaats dan je wijsvingers op het kraakbeen bij je oren en druk deze in;
  • sluit vervolgens je ogen en ontspan door te ademen volgens je natuurlijke ademhalingsritme;
  • adem nu diep in door de neus;
  • adem nu uit via de neus en maak terwijl je uitademt een zoemend geluid dat ongeveer klink als: mmmm. Deze uitademing is zo langzaam en rustig als mogelijk is voor jezelf;
  • herhaal deze in- en uitademingen voor nog ongeveer zes tot zeven keer.

Het is mogelijk om de oefening meerdere keren op een dag uit te voeren.

 

Wees er altijd zeker van dat je weet wat je doet

De ademhaling is een krachtige tool die een directe uitwerking op het lichaam heeft. Voer bij twijfel, ziekte, zwangerschap of welke andere reden voor twijfel daarom nooit zomaar een oefening uit maar raadpleeg eerst een medisch expert of een ademcoach zodat je er zeker van kunt zijn dat je weet wat je doet.

Onze pagina's over ademhaling zijn puur informatief en onder voorbehoud. Wij, Superyoga, kunnen niet instaan voor het toepassen van de oefeningen en kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die voortvloeit uit het opvolgen van de informatie op deze pagina. Gebruik de informatie altijd bewust en neem je eigen verantwoordelijkheid.

 

Aanbevolen producten

Door het gebruik van de website ga ik akkoord met de cookies die nodig zijn om de website ervaring te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
100.000+ tevreden klanten
out-of-stock-popup-content