• Winkelmandje
€0,00
0

Hatha Yoga

Wat is Hatha yoga?

Bij Hatha Yoga ligt de focus op de ademhaling, het concentreren op het eigen lichaam. Ongeacht de yogastijl die beoefend wordt, is de essentie hetzelfde: bij yoga draait alles om zelfdiscipline. Bij Hatha Yoga gaat het voornamelijk om de interne organen waarmee het lichaam gezond wordt gehouden.


Waar staat Hatha Yoga voor?

Het woord ‘Hatha’ is afkomstig uit het Sanskriet en betekent letterlijk: ‘Inspanning, kracht’ ook wel ‘krachtinspanning’. Over de letterlijke betekenis zwerven nogal wat verkeerde interpretaties rond op het internet, zo ook het onderstaande.

Hatha wordt doorgaans vertaald als:
“Ha” = zon
“tha” = maan

Hoeveel de vertaling van deze woorddelen klopt, hebben de zon en de maan helemaal niets te maken met het woord ‘Hatha’ en ook niet met de inhoudelijke betekenis van Hatha Yoga.


Geschiedenis

Het woord ‘yoga’ is afkomstig uit het Sanskriet en staat voor verbinding.

Yoga bestaat uit drie oorspronkelijke ouderwetse hoofdvormen:

  • Bhakti Yoga
  • Jnana Yoga
  • Karma Yoga

Hieruit is de Raja Yoga ontstaan, ook wel bekend als het Koninklijke Yogapad. Vanuit de Raja Yoga zijn de volgende stromingen ontstaan die in India van oudsher worden beoefend:

  • Hatha Yoga
  • Bhakti Yoga
  • Jnana Yoga
  • Karma Yoga
  • Mantra Yoga

Als we kijken naar alle yogastijlen die tegenwoordig beoefend worden, is Hatha Yoga een van de meest ouderwetse yogastijlen. Je zult ook merken dat veel asana’s uit Hatha Yoga terug te vinden zijn in veel andere yoga stijlen.

Oorspronkelijk werd Hatha Yoga voornamelijk beoefend door monniken. Zij beoefenden dit om het lichaam gezond te houden en als ondersteuning bij het mediteren. De traditionele Hatha Yoga asana’s zijn ontwikkeld voor de interne gezondheid om de organen te stimuleren. Op basis van de traditionele hoofdstromingen zijn er door de jaren heen wereldwijd inmiddels meer dan 30 yogavormen ontstaan.


Hatha Yoga, voor wie?

Hatha Yoga is erg geschikt voor iedereen die het stukje bewustzijn/rust in zichzelf wilt vinden en meer flexibiliteit in zijn of haar lichaam wilt ontwikkelen. Bij Hatha Yoga is het erg belangrijk om naar het gevoel en het fysieke lichaam te luisteren. Hatha Yoga is een geschikte yogastijl voor zowel beginners als de meer ervaren yogi.


Asana’s

Een aantal van de klassieke Hatha Yoga asana’s zijn:

Zonnegroet – Surya Namaskar
De Zonnegroet is een bekende Hatha Yoga oefening die goed is ter voorbereiding op de verdere yoga bewegingen. De Zonnegroet zorgt voor het opwarmen van het lichaam en de ademhaling.

1. Hoofdstand – Sirsasana
Al zou je dit misschien niet denken, de Hoofdstand is één van de meest voordelige asana’s voor je gezondheid. Deze beweging vraagt kracht, balans en veel concentratie. Als je de techniek eenmaal beheerst, werkt deze houding erg ontspannen.

2. Schouderstand - Salamba Sarvangasana
De Schouderstand heeft effect op het hele lichaam, voornamelijk stimuleert deze de schildklier.

3. Ploeg - Halasana
De Ploeg is een goede beweging voor het stretchen van de onderrug en de hamstrings. Belangrijk is wel om de onderrug te ondersteunen met de handen als je hier nog niet zo ervaren mee bent.

4. Vis - Matsyasana
De Vis is erg goed voor de opening van de borstkas. Een goede beweging om te letten op je ademhaling. Ook wordt hierbij de nek lekker gestrekt.

5. Zittende voorover buiging - Paschimottanasana
De zittende vooroverbuiging stimuleert alle organen in de buik, vooral de lever en de milt. Ook wordt de bloedsomloop in de ruggengraat gestimuleerd. Bij deze beweging is het belangrijk om goed in en uit te ademen.

6. Cobra - Bhujangasana
De Cobra is een hele goede asana voor het versterken van de rugspieren. Tijdens het uitoefenen van de Cobra worden ook de organen en de spijsvertering gestimuleerd.

7. Sprinkhaan - Salabhasana
Bij de Sprinkhaan is het belangrijk om goed te focussen op de ademhaling. De truc is om de ademhaling niet vast te houden maar juist rustig door te ademen. De Sprinkhaan versterkt de onderrug, billen en de dijbenen door de opwaartse beweging. Ook voor de soepelheid van de nek is deze beweging goed.

8. Boog - Dhanurasana
De Booghouding is erg goed voor de kracht van de rug. Hierbij worden de armen en benen versterkt. De booghouding kan intensief zijn wanneer je rug wat zwakker is.

9. Zittende ruggendraai - Ardha Matsyendrasana
Met deze oefening train je vooral je rug waarbij de wervels ten opzichte van elkaar als een spiraal worden gedraaid. De asana is ideaal voor iedereen met een stijve schouders, nek of heupen.

10. Kraai - Bakasana
De Kraai zorgt voor mentale balans en verhoogt je concentratie die ook nodig is voor het beoefenen van de beweging. Tegelijkertijd ontwikkel je door deze beweging kracht in de polsen en armen.

11. Staande vooroverbuiging – Uttanasana
De staande vooroverbuiging zorgt voor een frisse geest omdat de hersenen meer bloedtoevoer krijgen. Je strekt je hamstrings en onderrug. De ruggenmergzenuwen vitaliseren en de hartslag kalmeert.

12. Driehoek - Trikonasana
De zijwaartse driehoeksbeweging verbetert de soepelheid van de ruggengraat, heupen en benen. De Driehoek lijkt misschien niet moeilijk maar het gaat vooral om de kracht die je verwerkt in de beweging.

De bovenstaande reeks staat ook wel bekend als de Sivananda Sequence. Dit zijn voornamelijk basis bewegingen die als een geheel achter elkaar uitgeoefend kunnen worden. De volgorde van de sequence is zo opgebouwd dat het lichaam goed kan opwarmen en in balans raakt.

Bij Hatha Yoga staan voornamelijk centraal: kracht, flexibiliteit, ademhaling en ontspanning.


Aanbevolen productseries

      





Superyoga.nl is 947 keer beoordeeld met gemiddeld een 9,1/10