Saldo cadeaubon controleren

  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 22:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 150.000+ tevreden klanten

De maangroet

  • Geplaatst op
  • Door Merel - Superyoga
De maangroet

Na een lange dag prikkels verwerken is het belangrijk om je lichaam tot rust te brengen. De yoga maangroet helpt je om je lichaam weer naar een staat van ontspanning te brengen en klaar te maken voor een goede nachtrust.

Yin en Yang

De maangroet, ook wel bekend als ‘Chandra Namaskar’, bestaat uit een serie yoga houdingen die je bij voorkeur in de avond uitvoert. De maangroet is de tegenhanger van de bekende zonnegroet. De maangroet en zonnegroet zijn net als yin en yang. De zon staat namelijk voor de actieve en mannelijke energie en de maan voor de kalme vrouwelijke energie. Waar de zonnegroet in de ochtend als doel heeft om je lichaam te strekken en energie te geven, is de maangroet er juist voor bedoeld om je lichaam tot rust te brengen en te verzachten in de avond. Waar de zonnegroet en maangroet net als yin en yang tegengestelde principes vertegenwoordigen, zijn ze ook afhankelijk van elkaar en vullen ze elkaar perfect aan.

De zonnegroet en maangroet bestaan beide uit een serie hatha bewegingen. De yogaterm Hatha weerspiegelt ook de eigenschappen van beide. ‘Ha’ verwijst naar de actieve energie van de zon en ’tha’ verwijst naar de kalmerende elementen van de maan. Bij Hatha yoga komen deze tegengestelde elementen bij elkaar, waardoor er een mooi evenwicht ontstaat.

 

Waar is de maangroet goed voor

  1. Rust en evenwicht: de maangroet helpt je om je geest weer tot rust te brengen in de avond. De zachte en vloeiende bewegingen zorgen ervoor dat je alle spanning en stress los laat aan het einde van de dag.
  2. Goede nachtrust: wanneer je deze reeks houdingen uitvoert vóór het slapengaan kan dit je helpen om makkelijker in slaap te komen. Deze practice ontspant je zenuwstelsel en spieren en zorgt er zo voor dat je lichaam zich klaar maakt om te gaan slapen.
  3. Het verminderen van stress: de serie bewegingen van de maangroet helpt je bij het verminderen van stress en onrust in je lichaam. De zachte bewegingen en diepe ademhalingen kalmeren je zenuwstelsel en dragen bij aan ontspanning van je lichaam en geest.
  4. Flexibiliteit: de houdingen en bewegingen van de maangroet serie zorgen ervoor dat je jouw lichaam strekt en flexibiliteit daarmee bevordert. Ook verminder je hiermee de stijfheid in je spieren. Daarmee is de maangroet extra fijn voor je lichaam wanneer je lange dagen achter een bureau werkt.
  5. Je zelfbewustzijn: de maangroet helpt je om te reflecteren op je dag, waardoor je een groter bewustzijn ontwikkelt over jezelf, je lichaam en de wereld om je heen. Het is een moment waarop je naar binnen keert en waarbij je de verbinding met jezelf versterkt.

 

 

De maangroet uitvoeren

  1. Berghouding (Tadasana)

Begin in de berghouding door rechtop voor de mat te staan, met de voeten bij elkaar en de handpalmen tegen elkaar aan in gebedshouding. Adem hier een aantal keer rustig in en uit.

  1. Halve maanhouding (Ardha Chandrasana)

Strek je armen boven je hoofd uit, terwijl je met je bovenlichaam voorzichtig naar de rechterkant buigt. Stel je voor dat je met je lichaam een ​​halvemaanvorm creëert. Kom vervolgens weer terug naar het midden.

  1. Godinnenhouding (Utkata konasana)

Zet je voeten wat verder uit elkaar met je tenen iets naar buiten toe. Buig je knieën lichtjes om in een squat positie te komen. Open je armen en buig ze zodat je armen in een hoek van 90 graden komen te staan.

  1. Driehoek (Utthita Trikonasana)

Draai je rechtervoet naar rechts en je linker hiel naar links toe. Spreid je armen en breng je rechterarm langs je rechterbeen naar beneden. Je linkerarm strek je omhoog en op deze manier open je de borst.

  1. Piramide houding (Parsvottanasana)

Breng nu ook je linkerhand naar je rechter enkel. Pak met beide handen je enkel vast, je bovenlichaam is voorover gebogen.

  1. Low lunge (Anjaneyasana)

Stap met je linkervoet terug en buig je rechter knie om in een lunge positie te komen. Breng je handen op de grond aan beide kanten van je rechtervoet.

  1. Side lunge (Skandasana)

Breng je handen vervolgens naar de binnenkant van je rechtervoet en draai je lichaam naar links om in een verlengde squat of ook wel side lunge te komen.

  1. Hurkhouding (Malasana)

Trek dan je linkerbeen terug om in een hurk of squat houding te komen. Breng je handpalmen bij elkaar in een gebedshouding.

  1. Herhaal

Volg nu alle vorige houdingen op dezelfde wijze terug naar de beginhouding, maar dan via de linkerkant van je lichaam.

 

De maangroet is een mooie manier om mindfulness te beoefenen. Of je deze bewegingen nu meeneemt in je avond routine of ze uitvoert op een moment wanneer je behoefte hebt aan rust, deze reeks zal een rustgevende energie brengen wanneer je het nodig hebt. Neem de maangroet mee in jouw yoga practice om de voordelen ervan te ervaren. Of je nu op zoek bent naar ontspanning of meer balans in je avondroutine, de maangroet helpt je om dit te bereiken.

 

Aanbevolen productseries

Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 22:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
150.000+ tevreden klanten
Laat je e-mailadres achter en we mailen je zodra dit product weer op voorraad is.