Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
30.000+ tevreden klanten

Halve maanhouding – ardha chandrasana – half moon pose

De halve maanhouding, ook wel de half moon pose, is een staande houding waarmee je je wervelkolom soepeler en warmer maakt. In ons dagelijks leven bewegen we niet zo vaak recht opzij of naar achteren, dus de oefening is een welkome training voor dit belangrijke deel van ons lichaam. Het is de staande variant van de bananasana.

 

De toepassing

De halve maanhouding wordt regelmatig toegepast als opwarmer voor de rug, aan het begin van een actieve yogales. Je kunt de houding zo zwaar maken als je zelf wilt door je rug (minder) ver af te buigen. Ook kun je hem eerst dynamisch doen, door voorzichtig heen en weer te bewegen. Om meer te voelen en dieper te komen, kun je de ardha chandrasana beter ook even aanhouden.

  • Begin de halve maanhouding staand in de berghouding
  • Plaats je voeten tegen elkaar en span je beide benen helemaal aan
  • Trek je knieschijven op en span ook je billen en buik aan. Dit is je fundament en dit houd je tijdens de oefening vast
  • Breng je armen zijwaarts omhoog, langs de oren met de schouders laag
  • Strengel je vingers in elkaar en strek je armen zoveel mogelijk
  • Maak jezelf lang en buig over naar rechts, alsof je tussen twee muurtjes staat en weinig ruimte hebt
  • Je beweegt dus recht opzij, totdat je een stretch voelt aan de hele linkerkant van je lichaam
  • Houd je schouders recht boven elkaar, kijk recht naar voren en open je borst
  • Adem rustig in en uit door de neus, kom weer zijwaarts omhoog en doe de houding aan de andere kant

 

De uitwerking

  • Een soepelere rug en wervelkolom
  • Sterkere buikspieren
  • Betere concentratie
  • Sterkere benen
  • Meer (adem)ruimte in de borst
  • Verbetering van de bloedcirculatie

 

Benodigdheden bij de ardha chandrasana

Bij de ardha chandrasana zijn geen yoga accessoires benodigd.

 

Handig om te weten

Je kunt de halve maanhouding ook naar achteren doen waarbij je vanuit de bovenrug iets naar achteren buigt en je hoofd richting nek laat zakken. Wees bij deze oefening voorzichtig als je rug-, nek- of schouderklachten hebt.



Aanbevolen productseries

Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
30.000+ tevreden klanten
Dit product is op dit moment helaas uitverkocht. Laat je e-mailadres hieronder achter en je ontvangt vanzelf een berichtje van ons als het product weer op voorraad is. We sturen je geen andere mails.