• Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 100.000+ tevreden klanten

Nadi’s – energiekanalen in ons lichaam

  • Geplaatst op
  • Door Merel - Superyoga
Nadi’s – energiekanalen in ons lichaam

Het fysieke aspect van yoga is slechts het topje van de ijsberg. Net als ons zenuwstelsel heeft ons astrale lichaam duizenden kanalen waar energie doorheen stroomt. Het astrale lichaam wordt ook wel het geestlichaam genoemd en gaat over beweging en emoties. De kanalen die door het astrale lichaam lopen worden nadi’s genoemd en ze zijn een essentieel onderdeel van de reis van een yogi.

Wat zijn nadi’s?

Nadi’s worden gezien als kanalen voor levensenergie. Je kunt nadi’s niet op fysiek niveau zien maar wel voelen, net als energie. Het zijn astrale kanalen die energie door ons lichaam laten stromen. De letterlijke betekenis van het woord nadi is dan ook stroom. Net zoals ons fysieke lichaam een ​​uitgebreid centraal zenuwstelsel heeft, heeft ons astrale lichaam er ook een: het netwerk van nadi's.

 

Nadi’s en chakra’s

Wellicht  ben je wel al bekend met het concept van de zeven chakra’s. Vanuit het Sanskriet wordt 'chakra' vertaald als 'wiel' en symboliseert het de energiecentra die in en rond ons astrale lichaam bestaan. In wezen maken nadi's en chakra's deel uit van hetzelfde systeem. Terwijl nadi's het oneindige netwerk van energiebanen zijn waar de levensenergie door het lichaam heen circuleert, vormen chakra’s de centra waar deze energie vandaan komt.

Wanneer de chakra’s open staan, kan de energie er goed doorheen stromen en zul je je energiek voelen. Chakra’s kunnen ook geblokkeerd zijn. De energie kan dan niet goed stromen, wat kan leiden tot fysieke of mentale klachten.

 

De drie belangrijkste nadi’s

Er zijn in totaal minstens 72.000 nadi’s in ons lichaam, maar dit kunnen er nog veel meer zijn. Omdat het onmogelijk is om al deze nadi’s van elkaar te scheiden zijn ze gecategoriseerd in 14 belangrijke nadi’s, waarvan 3 hoofd nadi’s. Dit zijn de kanalen die het belangrijkste zijn omdat ze alle drie de stroom levensenergie en bewustzijn in alle andere nadi’s in het lichaam beheersen. De drie nadi’s heten Ida, Pingala en Sushamna.

 

Ida

De nadi Ida staat ook het bekent als het kanaal van maanenergie. Het staat voor yin en is de vrouwelijke energie in ons lichaam.

Het is het passieve energiekanaal van het pranische lichaam. De Ida nadi loopt aan de linkerkant van de Sushumna nadi, die afkomstig is van de basis van de ruggengraat. Vervolgens versmelt de Ida nadi zich met de Pingala nadi bij het derde oog en eindigt deze bij het linker neusgat.

Ida nadi is gekoppeld aan de maan en de energieën die door deze nadi heen stromen worden als passief beschouwd. Deze stroom aan energie maakt intuïtief, emotioneel en moederlijk.

 

Pingala

De nadi Pingala is het zonne-energiekanaal. Dit kanaal vertegenwoordigt de mannelijke energie in ons lichaam. Het is de yang-energie, die stroomt aan de rechterkant van de Sushamna nadi, eindigend bij het rechter neusgat. Deze nadi maakt rationeel, zelfzeker, en direct, maar mist kenmerken zoals empathie en zelfbewustzijn. Dit is waar de twee nadi’s, Ida en Pingala, elkaar ook nodig hebben in energie.

De Pingala nadi en Ida nadi raken elkaar bij elke chakra en kruisen elkaar uiteindelijk bij de Ajna-chakra. Ze vullen elkaar aan en werken om de beurt, niet tegelijkertijd. Let bij jezelf maar eens op jouw neusgaten. Aan één kant zal je waarschijnlijk vrijere doorstroom van lucht hebben dan aan de andere kant. Is je linker neusgat meer open, dan is dat de Nadi Ida, de vrouwelijke energie die stroomt. Is je rechter neusgat vrij, dan stroomt de Pingala ofwel mannelijke energie.

 

Sushumna

Sushamna is de centraal gelegen nadi die langs de ruggengraat loopt. Het is een neutraal kanaal dat begint bij de Muladhara-chakra oftewel het wortel chakra, tussen de nadi’s Ida en Pingala door stroomt en eindigt bij het kruin chakra.

Sushumna vertegenwoordigt de perfecte balans tussen de complementaire energieën in ons astrale lichaam. De zonne- en maanenergie, het mannelijke en het vrouwelijke, mentaal en fysiek, actief en passief. Het evenwicht dat door deze nadi wordt bereikt door middel van het balanceren van de twee energieën, maakt het makkelijker om tot een hoger bewustzijn te komen.

 

Nadi’s en yoga

Doe je hatha yoga? Dan ben je eigenlijk altijd bezig met het balanceren van de nadi’s. Dit gaat voornamelijk onbewust, maar je kunt er wel met je aandacht naartoe gaan door bepaalde ademhalingsoefeningen. Deze ademhalingstechniek is de nadi shodana pranayama oefening en wordt ook wel de wisselende neusgat ademhaling genoemd. Dit is een oefening waarbij je de nadi’s zuivert en de energie van de Sushumna nadi aanwakkert. Het is een goede oefening om te gebruiken bij spanning of angst, om het lichaam weer tot rust te brengen.

Je voert de nadi shodana pranayama oefening als volgt:

  • Ga comfortabel zitten op een stoel, op de grond of op een meditatiekussen;
  • Laat je linkerhand rusten op je linkerknie, eventueel met duim en wijsvinger tegen elkaar;
  • Plaats je rechter wijsvinger en middelvinger tussen je wenkbrauwen;
  • Je ringvinger komt op je linker neusvleugel, je duim op je rechter neusvleugel;
  • Sluit met je duim je rechter neusgat en haal diep adem in je linker neusgat;
  • Houd de adem vast terwijl je met je ringvinger je linker neusgat afsluit. Je duim laat je los en je ademt uit via je rechter neusgat;
  • Adem vervolgens via het rechter neusgat weer in, houd je adem vast en adem uit via je linker neusgat. Adem in via je linker neusgat en blijf zo de stappen herhalen;
  • Je kunt de oefening een aantal minuten lang herhalen om in een ritme te komen.

 

De nadi shodana pranayama voer je uit voor meer balans tussen de nadi’s. Je kunt ook één van de nadi’s stimuleren door een van de neusgaten afgesloten te houden. Zo kun je het logisch en rationeel denken stimuleren door je linker neusgat af te sluiten en een aantal keer door je rechter neusgat te ademen. Hier stimuleer je Pingala nadi mee. Wanneer je juist meer behoefte hebt aan creativiteit sluit je het rechterneusgat af en adem je in en uit door je linker neusgat. Nu stimuleer je Ida nadi. Uiteindelijk zul je met iedere vorm van yoga de verschillende nadi’s stimuleren.

 

Aanbevolen productseries

Door het gebruik van de website ga ik akkoord met de cookies die nodig zijn om de website ervaring te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
100.000+ tevreden klanten
out-of-stock-popup-content