Saldo cadeaubon controleren

  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 22:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 150.000+ tevreden klanten

Verbeter je focus met yoga

  • Geplaatst op
  • Door Lisanne - Superyoga
Verbeter je focus met yoga

In de huidige tijd komen er veel prikkels op je af en ervaren we steeds meer afleiding. Dit kan heel leuk zijn, maar er dus ook voor zorgen dat we onze taken niet of minder makkelijk gedaan krijgen. Gelukkig kun je je focus ook trainen. Yoga kan je hierbij helpen.

Focus; we hebben het nodig om onze doelen te bereiken en dagelijkse taken uit te voeren. Het kan in de huidige tijd nog wel eens een uitdaging zijn om (lang) gefocust te blijven. Het tempo van leven ligt steeds hoger en er komen ontelbaar veel prikkels op ons af gedurende de dag, waardoor je makkelijker afgeleid raakt. Stel je bijvoorbeeld een avondje film kijken op de bank voor. In veel films zitten al constant prikkels die je aandacht erbij houden, maar wanneer er even wat minder gebeurt, is het verleidelijk om je telefoon erbij te pakken en een beetje te scrollen. Zo krijg je constant dopaminekicks, waar je lichaam praktisch verslaafd aan raakt. Rustig kijken zonder verdere afleiding, wordt dan steeds uitdagender. Laat staan een wandeling maken, boek lezen of gewoon op de bank zitten en niets doen.

Afleiding is dus overal om ons heen en onderdeel van de maatschappij waar we in leven. Dit kan heel leuk zijn, maar er dus ook voor zorgen dat we onze taken niet of minder makkelijk gedaan krijgen. Gelukkig kun je je focus ook trainen. Door bijvoorbeeld wel regelmatig even je telefoon thuis te laten tijdens een wandeling, een boek te pakken in plaats van je scherm, en ook yoga kan helpen om je focus te verbeteren. Het beoefenen van yoga bevat namelijk meerdere elementen die je helpen je beter te concentreren.

 

Mindfulness

Yoga is een perfecte mindfulness practice. Je wordt uitgenodigd om aanwezig te zijn bij je ademhaling en in je lichaam. Zelfs als je een actieve, dynamische yogastijl beoefent, zoals vinyasa, gaan de bewegingen gepaard met bewustzijn. Net als bij meditatie, oefen je om je aandacht steeds terug te brengen naar jezelf als deze uitgaat naar de buitenwereld. Yoga kan helpen bij het beter focussen omdat je hierbij je lichaam beweegt, en de fysieke sensaties die je ervaart geven een prikkel om je hierop te concentreren. Bij een stilzittende meditatie ervaar je dit minder. In het dagelijks leven helpt deze oefening om je aandacht van alle afleidingen terug te brengen naar jezelf en naar de taak waarop je je wilt richten.

 

Pranayama

Onderdeel van yoga zijn ademhalingstechnieken, ofwel: pranayama. Naast dat je in- en uitademhaling leidend is in yogaposes en de overgangen hiertussen, zijn er allerlei ademhalingstechnieken binnen yoga die je kunt inzetten voor verschillende doelen. Zoals meer energie krijgen of juist: ontspanning. Zo is er bijvoorbeeld de 4-7-8-ademhaling, wat betekent dat je 4 seconden inademt, 7 seconden vasthoudt en in 8 seconden uitademt. Deze techniek zorgt ervoor dat je parasympatisch zenuwstelsel wordt geactiveerd en je lichaam in de ruststand kan komen. Het loslaten van stress en onrust werkt ondersteunend voor je focus. Wanneer je gestrest bent, gaat je lichaam eerder op zoek naar afleiding en nog meer onrust. Een ademhalingstechniek die je helpt om die kalmte terug te vinden, is een toegankelijke en relatief snelle manier om je concentratie te vergroten.

 

Fysieke beweging

Wanneer je hoofd vol zit en je veel gaat nadenken helpt het om je lichaam te bewegen. Vaak is het contact met je lijf dan wat afwezig en beweging helpt je hierin terug te komen en de focus te verleggen. Daarnaast wordt er met fysieke beweging endorfine geproduceerd, een hormoon dat je happy laat voelen en stress helpt verlagen. Je bloedcirculatie wordt gestimuleerd en met een krachtiger en flexibeler lichaam verbetert de zuurstoftoevoer naar je hersenen. Ook dit zorgt voor meer rust in het hoofd en ruimte om je te concentreren.

 

Balans

Hoewel yoga niet draait om prestatie – zo sterk, flexibel, of evenwichtig mogelijk – is het wel een effectieve manier om deze dingen te oefenen en verbeteren. Er is een aantal yogaposes waarin je balans nodig hebt, en ook in de overgangen tussen poses kan de balans wel eens uitdagend zijn. Het helpt bij deze oefeningen om een focuspunt te zoeken en je hierop te concentreren. Ook is het een mooie gelegenheid om de kracht van je mind te ervaren. Kies je voor de gedachte dat je straks om gaat vallen, of zelfs dat je niet om ‘mag’ vallen? Of richt je je op wat je wél kunt? Dit zijn elementen die je, wanneer je van je mat afstapt, ook kunt meenemen in je dag en naar je to do’s. Kies dus eens vaker voor een yogaoefening die balans vergt, kijk wat het met je doet en vooral; vergeet niet te lachen. Het is geen wedstrijd, maar een mooi spel met je bewustzijn.

 

Yogaoefeningen om je focus te verbeteren

Yoga leent zich in het algemeen dus goed voor het trainen van je focus. We geven een aantal voorbeelden van oefeningen die bovenstaande elementen bevatten en dus goed toe te passen zijn, wanneer je aan je focus wilt werken.

 

  • De Boomhouding (vrksasana), waarbij je op één been staat en je andere voet tegen dit staande been aan houdt. Deze oefening vergt balans en hiermee concentratie. Mocht het je gemakkelijk afgaan, probeer deze dan eens met je ogen dicht voor een kleine uitdaging
  • Danser houding (Natarajasana), ook dit is een balanshouding. Het is bij deze oefening belangrijk om er langzaam naartoe te bewegen en fysiek is deze iets zwaarder/technischer om vol te houden. Een diepe ademhaling is hierbij belangrijk.
  • Aderlaarhouding (Garudasana), fysiek nog weer een stapje ingewikkelder. Letterlijk, want zowel je benen als armen zitten in elkaar verwikkeld. Met een diepe stretch, aandacht en balans die nodig zijn, een perfecte combinatie om je focus mee te trainen.
  • Brughouding (Setu Bhandasana), net weer een ander soort houding. Hoewel er geen balans aan te pas komt, vraagt deze pose wel om uithoudingsvermogen en concentratie. Doordat je borst opent, kan je ademhaling verdiepen en je zenuwstelsel kalmeren.
  • Afgewisselde neusademhaling (Nadi Shodhana), naast de eerder genoemde 4-7-8-methode, is Nadi Shodhana een effectieve manier om in korte tijd rustig en gefocust te worden. Je ademt steeds afgewisseld door het ene neusgat in en het andere neusgat uit, waardoor je hersenhelften apart worden gestimuleerd.

 

Er zijn binnen yoga dus eindeloos veel mogelijkheden om je focus terug te vinden en te trainen. Je kunt het zo actief maken als je wilt en wat bij jou past op het moment. En, je gaat je dubbel goed voelen – omdat je je yoga practice hebt gedaan én efficiënter te werk bent gegaan. Dus rol je yogamat uit en focus!

 

 

Aanbevolen productseries

Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 22:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
150.000+ tevreden klanten
Laat je e-mailadres achter en we mailen je zodra dit product weer op voorraad is.