• Gratis verzending vanaf €40,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 80.000+ tevreden klanten

Do’s en don’ts bij yoga

  • Geplaatst op
  • Door Lisanne - Superyoga
Do’s en don’ts bij yoga

Yoga op een externe plek kan zorgen voor een hoop vragen en twijfels. Je kunt namelijk geconfronteerd worden met onuitgesproken regels of je ongemakkelijk voelen als je je per ongeluk niet houdt aan de yoga etiquette. Vooral beginners die nog nooit eerder naar een yogales zijn geweest, zitten vol vragen. Wat moet ik dragen? Moet ik iets meenemen? Moet ik iets aangeven? Allemaal vragen die je jezelf mogelijk kunt stellen. Geen zorgen, wij geven je de 10 do’s en de 10 don’ts zodat je helemaal ontspannen en voorbereid naar de yogales kunt!

Do’s

Nuchtere maag

Probeer een uur of drie vóór de yogales niet (zwaar) te eten. Yoga op een volle maag kan zorgen voor allerlei ongemakken zoals misselijkheid, krampen of erger. Met name tijdens draaiingen, vooroverbuigingen en houdingen waarbij je op de kop staat kan een volle maag erg in de weg zitten. Bovendien kost het verwerken van voedsel energie en deze energie wil je graag gebruiken tijdens de yogales. Wil je toch graag iets eten voor de yogales? Probeer het dan klein en licht verteerbaar te houden!

Vochtpeil

Als je een yogales op de planning hebt staan is het verstandig om te zorgen dat je voldoende gehydrateerd bent. Drink geen grote hoeveelheid vlak voor de yogales, omdat een volle blaas je kan afleiden en in de weg kan zitten. Probeer gedurende de dag genoeg water te drinken, zodat je lichaam over voldoende water bezit.

Tijdens de yogales drink je in principe geen water of andere vloeistoffen, behalve bij Bikram of Hot Yoga. Dit zijn intensieve yoga stijlen onder warme omstandigheden, waardoor een fles water hier op de juiste plaats is. Het is beter om geen water tot je te nemen bij de meeste vormen van yoga, omdat je het natuurlijke reinigingsproces van het lichaam onderbreekt. Deze wordt namelijk opgestart doordat je interne warmte creëert wanneer je asana’s uitvoert. Daarnaast leidt het drinken van water af, waardoor je focus verliest. Na de les is het juist wel heel goed om voldoende water of kruidenthee te drinken, zodat vrijgekomen afvalstoffen worden afgevoerd.

Kom op tijd

Zorg dat je ongeveer tien minuten voordat de yogales begint er bent. Niets is vervelender dan een les te laat binnen te komen, waardoor je medecursisten uit hun concentratie haalt. Bovendien werkt het heel prettig om alvast in een houding tot rust te komen en wellicht al te landen op je mat voordat de yogales begint. Op deze manier begin je je yogales in alle rust, stoor je niemand én haal je veel meer uit de practice.

Blote voeten

Laat je schoenen buiten de oefenruimte. Dit is één van die ongeschreven regels waar je je aan zou kunnen branden als beginnende yogi. Het is echter logisch, gedurende de yogales ben je dichtbij de grond en een hygiënische ondergrond is daarom heel welkom. Met het buiten laten staan van je schoenen houd je vuil en ziektekiemen buiten. Heb je snel koude voeten? Laat je sokken aan totdat de les begint! Yoga doe je namelijk op blote voeten om maximale grip te creëren en te kunnen aarden. Of practice op anti slip yoga sokken, hiermee voorkom je uitglijden, koude voeten en maakt het minder uit om een geleende yogamat te staan.

Comfortabele kleding

Tijdens een yogales draag je het liefst comfortabele kleding wat voldoende rekt en ademend is. Je wilt niet dat je kleding je beperkt of afleidt tijdens oefeningen, zorg dus voor de juiste maat kleding met stretch. Daarnaast wil je niet te wijde kleding dragen, omdat je vast kan komen te zitten tijdens bepaalde houdingen. Ook kan de docent minder goed je uitlijning beoordelen als je te wijde kleding aan hebt.

Zwangerschap

Als je weet dat je zwanger bent, is het heel verstandig om dit aan te geven bij de docent. Ook al zit je nog maar nauwelijks in het eerste trimester. De docent is dan in de mogelijkheid om je aangepaste of alternatieve houdingen te geven. Sommige houdingen kun je nu eenmaal beter vermijden en het hormoon relaxine speelt een rol hierin. Dit hormoon speelt op tijdens de zwangerschap om de banden rond de gewrichten zachter te maken, zodat je meer ruimte maakt voor de baby als voorbereiding op de bevalling. Deze soepelheid brengt onder andere het gevaar van overstrekken met zich mee, wees altijd alert en bewaak je grenzen strenger dan ooit.

Blessures

Evenals een zwangerschap, is het nodig om eventuele blessures vooraf te melden bij de docent. In de meeste gevallen vraagt een docent dit vooraf aan de les, maar mocht deze gelegenheid niet worden geboden, wees dan niet te verlegen om zelf contact te zoeken en een blessure aan te geven. Als er sprake is van een blessure kan de docent je een aangepaste of alternatieve houding bieden om de blessure te ontzien of juist het herstelproces te versnellen.

Bewaak grenzen

Een lichte ongemak mag voorkomen tijdens een yoga practice, maar (scherpe) pijn of pijn in gewrichten is uitgesloten. Zodra je pijn opmerkt, mag je gelijk stoppen waar je mee bezig bent. Tijdens een yogales is het heel belangrijk dat je je grenzen bewaakt en lief bent voor je lichaam. Observeer je lichaam en probeer door knelpunten heen te ademen.

Je mag altijd een moment van rust opzoeken in een practice, ook als de rest doorgaat. De kindhouding is een prettige houding om te rusten. Maak je geen zorgen over de duur van de houding, pak de tijd die je nodig hebt.

Gebruik props

Wees nooit bang om de aanwezige accessoires te gebruiken. Vaak zijn er yoga blokken, yoga riemen, dekens, meditatiekussens en bolsters aanwezig in een studio. Maak er gebruik van! Ze zorgen er voor dat je houdingen kunt uitvoeren, verdieping kunt opzoeken en je voorkomt ook nog eens vervelende blessures. Docenten geven bovendien vaak aan wanneer je bepaalde props kunt inzetten.

Toon respect

Laat je telefoon het liefst buiten de yoga ruimte of zet hem uit en anders op vliegtuigmodus en verzeker jezelf ervan dat er geen meldingen doorheen kunnen glippen. Je wilt anderen en jezelf niet afleiden met je telefoon of zelf in de verleiding komen om je telefoon te checken.

Een ander teken van respect toon je vaak vooraf en/of aan het einde van een yogales. Je plaatst je handpalmen tegen elkaar voor de borst en zegt: Namasté. Dit gebaar kan worden gebruikt door de docent om de aanwezigen welkom te heten of als afsluiting om iedereen te bedanken voor de aanwezigheid. Voel je nooit verplicht om iets terug te zeggen als de docent dit doet, er bestaat in deze geen goud of fout.

 

 

Dont’s

Gebruik geen handcrème

Handcrème vormt het perfecte recept om uit te glijden op de yogamat. Was je handen liever met (natuurlijke) zeep voordat je de mat opstapt, zodat je de yogales begint met schone handen.

Spray geen parfum op

Kom het liefst schoon en zonder parfum op naar de les. Tijdens het beoefenen van yoga wordt er een reinigingsproces in het lichaam opgestart. Tijdens dit proces worden de longen ook gereinigd en dit wil je niet te veel verstoren door sterk geparfumeerde deodorant of een sterk ruikende parfum.

Klets niet met de aanwezigen

Houd het gezellige praatje met de aanwezigen niet tijdens de yogales, maar doe dit ervoor of erna. Het praatje leidt niet alleen de anderen af, maar ook jezelf. Beperk het tot een bondig gesprek met de docent om een eventuele zwangerschap of blessure aan te geven.

Oordeel niet

Het maakt niet uit wat de aanwezigen dragen, doen of hoe zij de oefeningen uitvoeren. Oordeel er niet over en oordeel ook niet over jezelf. Een yoga practice is een uitnodiging om alle oordelen te laten varen.

Vergelijk niet

Vergelijk jezelf nooit met de docent en de andere aanwezigen. Iedereen is anders, heeft een andere ervaring en je practice kan zelfs per dag of per uur verschillen. Het gaat niet om de houdingen, het gaat om de reis er naar toe.

Durf te switchen

Er bestaan heel veel vormen van yoga, wees niet bang om verschillende stijlen uit te proberen. Zo kom je achter de stijlen die het beste bij jou passen. Bovendien bepaalt een docent de practice en kan het zijn dat er geen match is met jou. Probeer verschillende lessen uit en creëer een mooie selectie aan favorieten.

Maandelijkse periode

Wanneer je menstrueert is het goed om jezelf af te vragen of de yogales bij je past. Het kan fijner zijn om met name de eerste dag(en) een rustige vorm van yoga te kiezen, zoals Yin of Restorative Yoga of een les over te slaan.

Sla de savasana niet over

Het lijkt de makkelijkste houding, maar vergis je niet. De savasana kan aanvoelen als tijdsverspilling, maar het is de beste manier om te ontspannen. Je geeft met deze houding je lichaam en geest alle ruimte om spanning te laten gaan.

Verlaat de ruimte nooit zonder op te ruimen

Berg alle spullen die je hebt gepakt en gebruikt op. Maak ze eventueel schoon volgens de gebruiksaanwijzing van de docent. Dit is niet alleen netjes naar de docent toe, maar ook naar de studenten van de volgende yogales.

Overweeg eigen accessoires

Dit is geen absolute don’t, maar het overwegen waard. De meeste yogastudio’s en sportscholen bieden yogamatten en props aan. Het kan echter de moeite waard zijn om je eigen accessoires aan te schaffen. Zo sta je altijd op een mat die geheel voldoet aan jouw wensen, heb je een hygiënische ondergrond bij je en je kunt bijvoorbeeld ook thuis of elders aan de slag.

 

Aanbevolen producten om mee te nemen

Gratis verzending vanaf €40,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
80.000+ tevreden klanten