• Gratis verzending vanaf €40,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 90.000+ tevreden klanten

Verbeter je balans met SUP Yoga

  • Geplaatst op
  • Door Cerise - Superyoga
Verbeter je balans met SUP Yoga

Een bijzondere yoga vorm die een intensieve work-out biedt voor lichaam en geest is SUP Yoga. Deze yoga vorm is fijn om te beoefenen met mooi weer en heerlijk op het water. SUP yoga is zeer effectief als je wilt werken aan je lichamelijke balans. Waarom dat precies is leggen we in dit artikel uit.

Wat is SUP Yoga?

SUP Yoga is Yoga op een SUP board. Waar je normaal gesproken je yoga oefeningen op de grond op een yogamat uitvoert, doe je dit bij SUP yoga op een plank die op het water drijft. De yoga houdingen die terugkomen in deze practice zijn onder andere afkomstig uit Hatha Yoga en Vinyasa Yoga.

Mocht je nog niet bekend zijn met de term SUP, dit staat voor Stand Up Paddling. Suppen houdt in dat je met een peddel op een brede surfplank staat die drijft op het water. In tegenstelling tot surfen wordt suppen op stil water uitgevoerd en gebruik je de peddel om vooruit te komen. Omdat je met SUP Yoga geen stabiele ondergrond hebt is deze yoga stijl de ultieme work-out voor het hele lichaam. Dat is wel even wennen als je net begint met suppen. Het is belangrijk om goed je focus te houden en te zorgen dat je in evenwicht blijft.

Als je eenmaal de feeling hebt van het suppen zal deze yoga vorm je een stuk makkelijker afgaan. Er zullen vast en zeker yoga oefeningen voorbij komen die echt een uitdaging zijn om uit te voeren op het water, op deze momenten is het goed om je concentratievermogen en balans te trainen.

Ook fijn is dat je deze yoga stijl uitvoert in de buitenlucht. Water heeft een kalmerend effect op onze geest waardoor deze yoga vorm ondanks zijn intensiteit ook een meditatief gevoel geeft.

 

Waarom is SUP yoga goed voor je balans?

SUP Yoga is goed voor je balans omdat je ondergrond onstabiel is. Je staat op een brede surfplank die drijft op het water. Je kunt je voorstellen dat elke beweging die je maakt tijdens het suppen voelbaar is. Zodra je suppen combineert met yoga wordt dit natuurlijk versterkt. Dat is precies waarom SUP Yoga zo’n goede work-out is voor het hele lichaam en waarom dit de perfecte manier is om aan je balans te werken. Alle spieren gebruik je om in evenwicht te blijven terwijl je op de plank staat. Als het je lukt om tijdens deze yoga vorm je balans te houden op het water, zul je merken dat je balans bij het uitoefenen van andere yoga vormen op een mat sterk zullen verbeteren.

 

Wat zijn de voordelen van SUP Yoga?

De voordelen van SUP Yoga zijn dat je hele lichaam getraind wordt. Bij sommige yoga stijlen of andere vormen van sport zijn de oefeningen specifiek gericht op één bepaald lichaamsdeel. Bij SUP Yoga wordt het hele lichaam gebruikt waardoor alle spieren getraind worden en je aan het einde van een sessie een volwaardige training achter de rug hebt. Daarnaast heeft deze yoga vorm nog meer voordelen.

Doordat de oefeningen op een plank op het water worden uitgevoerd geeft dit een hele andere dimensie waardoor je automatisch bewuster wordt van hoe je lichaam zich beweegt en hoe je in de yoga houding zit. We kunnen wel stellen dat het een bijzondere manier van yoga beoefenen is. 

Een aantal voordelen van SUP Yoga lees je hieronder op een rijtje:

  • Versterkt de lichamelijke kracht;
  • verbetert de balans;
  • het hele lichaam wordt getraind;
  • je bent lekker in de buitenlucht;
  • je neemt meer zuurstof op door het inademen van frisse lucht;
  • bevordert de focus;
  • creëert meer bewustzijn van het lichaam;
  • evenwicht, balans en kracht worden samengebracht;
  • brengt de geest tot rust.

 

Wat is het verschil tussen yoga op water en yoga op het land?

Het grootste verschil tussen yoga op het water en yoga op het land is het feit dat er met yoga op het land meer grip is en je makkelijker je balans kunt vinden.

Het is goed om rekening te houden met een paar praktische verschillen: 

  • Houd er rekening mee dat je op het water nooit helemaal stil ligt. Afhankelijk van de locatie op het water zal de hoeveelheid beweging verschillen, denk hierbij aan de stroming van het water en de hoeveelheid wind die er op dat moment staat. Stil zal het in ieder geval nooit zijn.
  • Je bewegingen op de plank op het water voelen anders aan voor het lichaam dan aan land, het is daarom raadzaam om in eerste instantie langzamer te bewegen dan je normaal zou doen.
  • Je kunt wel stellen dat een yoga practice op het water zwaarder is dan op het land. Er is meer kracht, balans en focus nodig om de oefeningen correct uit te voeren. Dit maakt SUP Yoga een extra goede work-out.

 

SUP Yoga voor wie?

SUP Yoga is geschikt voor iedereen die graag in de buitenlucht een yoga work-out uitvoert en van een uitdaging houdt. Deze yoga vorm is een geschikte stijl als je een betere lichamelijke balans wilt opbouwen en graag je hele lichaam aan het werk zet.

Zowel voor de beginnende yogi als de yogi met veel ervaring is deze stijl geschikt. Het is wel een pré als je al ervaring hebt met suppen. Ook als je daarin nog nieuw bent zijn er lessen te vinden bij professionele instructeurs die je kunt volgen. Er wordt in deze lessen eerst aan land geoefend met de brede surfplanken en de peddel zodat je zelfverzekerd het water op kunt.

Voor de liefhebbers van water is SUP Yoga leuk om eens te proberen. Het zal niet zo snel gebeuren maar het is wel zo fijn dat je er geen moeite mee hebt om eventueel nat te worden, mocht je zo nu en dan toch je evenwicht verliezen kan dit natuurlijk gebeuren.

Let op: het is wel belangrijk dat je kunt zwemmen voor het geval dat je toch per ongeluk in het water terechtkomt!

 

Aanbevolen productseries

Gratis verzending vanaf €40,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
90.000+ tevreden klanten