Saldo cadeaubon controleren

  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 22:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 150.000+ tevreden klanten

Tips om bewuster te leven

  • Geplaatst op
  • Door Mascha - Superyoga
Tips om bewuster te leven

Bewust leven is meer dan je bewust zijn van je eigen gedrag. Ook de impact van jouw gedrag op de wereld en de mensen om je heen is onderdeel van bewust leven. We geven je 5 tips om je te helpen naar een bewuster leven.

Ik hoor je denken: bewuster leven, wat is dat eigenlijk en hoe doe ik dat? Bewust leven kun je op verschillende manieren invullen. Je kunt het ervaren als een vorm van mindfulness, waarbij je bewust aanwezig bent op ieder moment. Maar het kan ook betekenen dat je bewuste keuzes maakt, zoals op het gebied van milieu, duurzaamheid of je sociale contacten.

Bewust leven houdt dus meer in dan alleen het bewust zijn van je eigen gedrag en gedachten, maar ook welke impact heeft jouw gedrag op de wereld en de mensen om je heen. Belangrijk is dat je zelf bepaalt wat voor jou bewust leven betekent.

Het aanleren en toepassen van een bewust leven lukt je niet van de een op andere dag, dit is een proces wat tijd en inzet vraagt. Met de volgende tips, helpen wij je een beetje op weg naar een bewuster leven:

 

Tip 1: doe dingen die je leuk vindt

Als je iets doet waar je eigenlijk geen zin in hebt zul je het ook minder bewust meemaken, het levert eerder een negatief dan een positief gevoel op. Maar doe je iets wat je leuk vindt dan zul je merken dat het je minder moeite kost. Je kunt je beter focussen en wordt minder snel afgeleid door je omgeving of eigen gedachten. Dit is een goed moment om te oefenen met het bewust bezig zijn met de activiteit van dat moment. Word je toch afgeleid of dwaal je af met je gedachten, probeer dan weer terug te keren naar waar je mee bezig bent.

 

Tip 2: schenk bewust aandacht aan de mensen om je heen

Tijdens je leven verzamel je heel wat mensen om je heen. Al deze mensen wil je het liefste veel aandacht geven omdat ze dat ook verdienen. Maar hoe vaak gebeurt het wel niet dat je maar voor de helft aandacht geeft, omdat je afgeleid wordt door je telefoon of andere schermen. Probeer eens meer oprechte interesse te tonen in de ander, wat van ze leren en ze nog beter te begrijpen. Goed om je hier bewust van te zijn.

 

Tip 3: eet en consumeer bewust

Wat eet jij op een dag? Eet je mindful en gezond zoals genoeg groente, fruit en belangrijke vitaminen en mineralen? Of krijg je veel ongezonde voeding binnen met veel vetten, zout en suikers? Hoe is deze voeding tot stand gekomen, door middel van een duurzaam proces? En heeft jouw voorkeur van voeding ook impact op de wereld? Een hoop vragen die je jezelf kunt stellen om je hier bewust van te worden. Kies voor voeding met veel belangrijke bouwstoffen die gezond zijn voor je lichaam, of kies voor biologische en eerlijke producten. Hoe meer mensen zich hier meer bewust van zijn hoe mooier we met ons alleen de wereld een stukje mooier maken.

 

Tip 4: doe aan sport of ga de natuur in

Sporten is goed voor je lichaam maar ook voor je geest. Als je regelmatig sport, heb je een veel kleinere kans op klachten aan je hart en bloedvaten. Maar het vermindert ook psychische klachten en depressies. Het helpt om lekker in je vel te zetten en bewuster te worden van je lichaam. Kies een sport die bij je past zodat je er plezier in blijft houden en je er positieve energie van krijgt.

Zoek de buitenlucht op! Bewezen is dat buitenlucht en de natuur een positieve invloed op je stemming heeft. Nog een voordeel van buiten zijn is dat het je helpt om weer even in contact te komen met jezelf. Ga je bijvoorbeeld een stuk wandelen in het bos of park, neem dan de omgeving eens in je op. Dit werkt rustgevend en helpt je om je beter te voelen.

 

Tip 5: hou een dagboek bij en schrijf er in over je gevoelens en gedachten.

Schrijven in een dagboek, of journalen, geeft je meer inzicht in jezelf. Het maakt je meer bewust van je gedachten en gevoelens. En dit helpt je weer in het bewuster gaan leven. Schrijf op wat je hebt meegemaakt, wat je gedachte daarbij was, hoe je erop reageerde en welke emoties er naar boven kwamen. Misschien zie je wel een patroon in je gedachten of gedrag. Neem iedere dag tien minuten de tijd voor het schrijven, je zult merken dat het snel een gewoonte wordt. Het zorgt ook direct voor een rustmomentje om de gebeurtenissen van de dag en je gedachten te ordenen.

 

Hoe helpt yoga of meditatie je hierbij?

Yoga en meditatie helpt je om je hoofd leeg te maken en balans te creëren. Het zorgt ervoor dat je beter in contact staat met je lichaam en geest. En dit heeft weer een positief effect op het maken van meer bewuste keuzes. Yoga of meditatie kan je net dat ene zetje geven in het maken van een keuze die je lastig vindt.  

 

Aanbevolen productseries

Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 22:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
150.000+ tevreden klanten
Laat je e-mailadres achter en we mailen je zodra dit product weer op voorraad is.