• Winkelmandje
€0,00
0

Hoe overleef je een Bikram yoga sessie?

  • Geplaatst op
Hoe overleef je een Bikram yoga sessie?

Bikram yoga wordt beoefend in een ruimte waar de temperatuur wordt verhoogd naar +/- 40 graden. Hoe overleef je een Bikram yoga sessie? Deze 6 tips helpen jou op weg!

Bikram yoga is een yogastijl die anders is dan andere stijlen. Bikram wordt beoefend in een ruimte waar de temperatuur wordt verhoogd naar +/- 40 graden. Hierdoor ga je flink transpireren en worden de afvalstoffen uit je lichaam afgevoerd. Het uitvoeren van oefeningen bij hoge temperaturen vraagt meer energie en kracht van je lichaam dan yoga oefeningen in een studio die niet verwarmd is. Bij een hoge temperatuur zijn tevens je spieren flexibeler en is de kans op blessures kleiner.

Bikram yoga is afgeleid van de traditionele Hatha yoga die in de jaren ‘70 is ontwikkeld door Bikram Choudhurym. De populariteit van deze stijl neemt steeds meer toe in Nederland en dat is merken doordat de één na de andere yoga studio haar deuren opent en deze stijl aanbiedt. Deze yogastijl bestaat uit een vaste serie van 26 houdingen, ook wel asana’s genoemd, die je staand, zittend en liggend uitvoert. Elke sessie duurt 90 minuten en bestaat steeds uit dezelfde oefeningen die op dezelfde manier worden uitgevoerd.

Bikram yoga is behoorlijk intensief en voor veel mensen is het dan ook 90 minuten afzien. Hoe overleef je een Bikram sessie? Deze 6 tips helpen jou op weg!


1. Ademhaling

De kans op misselijkheid en duizeligheid is door de hitte groot bij Bikram yoga. Een goede ademhaling werkt kalmerend waardoor je rustig in je hoofd blijft en je de sessie volledig kunt afmaken. Als je onrustig bent werkt dat door in je lichaam en gaat de onrust in je hoofd zitten waardoor je paniekerig wordt. De kans dat je opgeeft of een momentje rust pakt tijdens de les is met onrustige gevoelens vele malen groter. Voor een goede ademhaling haal je diep adem door je neus door je borst op te trekken (naar boven te duwen). Laat vervolgens rustig de lucht uit je middenrif door je mond gaan. Herhaal dit keer op keer en voel jezelf tot rust komen.


2. Positieve mindset

Bikram yoga is niet alleen fysiek een uitdaging, maar ook mentaal. Een positieve mindset is nodig om de sessie volledig af te maken en elke oefening goed uit te voeren voor een optimale prestatie. Blijf jezelf telkens voorzien van positieve energie, negativiteit zorgt voor onrust waardoor je sneller opgeeft.


3. Eten

Het is aan te raden om minstens twee uur van te voren niets meer te eten. Anders gaat dit in de weg zitten tijdens de houdingen die je moet aannemen. Op deze manier maak je het makkelijker voor jezelf en kun je je 100% focussen op yoga. Mocht je toch een uurtje van te voren voelen dat je trek krijgt eet dan een stukje fruit om de trek te stillen.


4. Drinken

Drink de hele dag door voldoende water zodat je lichaam gehydrateerd is. Aangezien je tijdens een yoga sessie in +/- 40 graden enorm veel vocht verliest is het van belang voldoende water na de sessie te drinken. Zorg dat je tijdens de les niet te veel water drinkt, en zeker geen koud water. Hierdoor kun je misselijk worden en dat is niet fijn in een ruimte waar het ongeveer 40 graden is, voorkom dit dus!


5. Make-up en vloeibare crèmes of lotions

Draag geen of heel weinig make-up die kan uitlopen en gebruik geen vloeibare crèmes of lotions. Door transpireren kan dit gaan uitlopen en terechtkomen op je yogamat en/of handdoek. Hierdoor kan er een gladde laag ontstaan op je yogamat. Was je handen goed van te voren of spoel jezelf af onder de douche zodat je niet gaat glijden of een slechte grip ervaart.


6. Juiste outfit en yoga attributen

Om optimaal te kunnen genieten is de juiste outfit heel belangrijk. Voor zowel mannen als vrouwen is het aan te raden vooral strakke kleding te dragen, zodat het transpiratievocht zo min mogelijk van je kleding af kan druppen. Kies daarom als vrouw voor een topje of sport BH met een kort broekje en als man voor een strakke short. Wijde kleding, zoals een t-shirt, zit niet comfortabel en is ten zeerste af te raden.

Door het vele transpiratievocht is niet elke yogamat geschikt voor deze stijl. Deze yogamatten zijn zeer geschikt voor Bikram doordat de matten beschikken over een toplaag die stand houdt in vochtige omstandigheden.

Naast een yogamat is het gebruik van een yoga handdoek handig. Deze absorbeert het vocht en biedt meer grip. Gebruik je geen handdoek dan komt het vocht direct op de mat waar het op blijft liggen. In combinatie met natte handen en voeten is de kans op uitglijden groot. Dit heeft direct invloed op prestaties doordat je flow wordt onderbroken. De hot yoga handdoek van Manduka is speciaal ontwikkeld voor Hot en Bikram yoga. Deze handdoek neemt dankzij de geweven microfiber extra vocht op en biedt meer grip naarmate de handdoek vochtiger wordt. Een yoga handdoek zorgt er tenslotte voor dat je yogamat schoon blijft, minder vaak gereinigd hoeft te worden en daardoor langer meegaat.

Na elke yoga sessie dien je je yogamat schoon te maken om bacteriën en schimmels te weren, zeker bij Bikram yoga waar je veel transpireert. Het schoon houden van de mat heeft positieve invloed op de kwaliteit van de mat. Je kunt na verloop van tijd minder grip ervaren, de mat kan onaangenaam gaan ruiken en de kleur van je mat kan vervagen. Wees vanaf het begin consequent en maak je mat altijd schoon!


Stel jezelf steeds nieuwe doelen om de uitdaging aan te blijven gaan. Je zou denken dat Bikram yoga saai wordt doordat je continu dezelfde oefeningen doet. Maar dit is juist niet waar, je verbetert jezelf elke les. Het kan soms weken, maanden en in sommige gevallen wel jaren duren voordat je een pose helemaal onder de knie hebt. Je bent dus nooit uitgeleerd en er is altijd ruimte voor verbetering!

Namasté