• Winkelmandje
€0,00
0

7 signalen dat jij een tekort hebt aan magnesium

  • Geplaatst op
7 signalen dat jij een tekort hebt aan magnesium

Het lichaam heeft magnesium nodig voor zeer veel processen. Met name het hart, de nieren en de spieren zijn afhankelijk. Wist je dat magnesium helpt tegen lichamelijke en psychische klachten?

Magnesium is een van de mineralen wat ons lichaam voor zeer veel processen nodig heeft. Met name het hart, de nieren en de spieren zijn grotendeels afhankelijk van magnesium. Dit mineraal is essentieel voor meer dan 300 verschillende enzymen die ervoor zorgen dat verschillende lichaamsprocessen optimaal presteren. Doordat de hedendaagse voorverpakte en niet verse voeding steeds minder mineralen bevat, kampen meer en meer mensen met een tekort aan magnesium zonder ditt zelf te weten. Een tekort aan magnesium veroorzaakt veel lichamelijke en psychische klachten. In dit artikel vind je zeven signalen die aangeven dat je een tekort hebt aan magnesium.


Verlangen naar chocola

Cacao is een van de beste bronnen van magnesium. Je kunt cacao binnenkrijgen door pure chocolade (70% of puurder) te eten maar ook door rauwe cacaopoeder (100% puur) te gebruiken tijdens het bakken of het maken van ontbijtjes. Als je goed luistert naar je lichaam, dan vertelt deze wat het nodig heeft. Vraagt jouw lichaam constant om chocola? Dan is dat juist hetgeen wat je lichaam mist en nodig heeft. Oftewel, je hebt een tekort aan magnesium!


Spierkrampen

Magnesium helpt bij het ontspannen van je spieren. Bij een tekort aan magnesium gaan spieren zich meer samentrekken en kunnen er (hele pijnlijke) krampen / spasmen ontstaan. Calcium heeft de overhand genomen wat verantwoordelijk is voor het samentrekken van je spieren. Door het tekort aan te pakken breng je het magnesium en calcium gehalte weer in evenwicht, waardoor je spieren weer functioneren. Heb je wel eens last van een trillend ooglid? Dit is een spiertje die teveel wordt aangespannen wat gemakkelijk kan worden verholpen door magnesium supplementen te slikken.


Heb je last van angst?

Het centrale zenuwstelsel heeft magnesium nodig om optimaal te presteren. Krijgt je lichaam te weinig magnesium binnen dan ontstaat er onrust en sluipt er angst je lichaam in. Verrijk je voedingspatroon met meer magnesium om angst onder controle te krijgen.


Hoge bloeddruk

Eet je gezond en beweeg je voldoende, maar heb je nog steeds last van een hoge bloeddruk? Dit kan te maken hebben met te weinig magnesium. Magnesium helpt bij het verwijden en ontspannen van je bloedvaten. Bij een tekort vernauwen je bloedvaten wat resulteert in een hoge bloeddruk.


Spijsverteringsstelsel

Magnesium heeft een grote invloed op het spijsverteringsstelsel als deze niet naar behoren werkt. Je darmen hebben de neiging om samen te gaan trekken als er weinig magnesium in je lichaam zit. Hierdoor kunnen afvalstormen je darmen niet passeren. Zorg voor genoeg magnesium om je darmen te laten ontspannen. Zorg er tevens voor dat je genoeg drinkt en voldoende vezels binnenkrijgt zodat afvalstoffen gemakkelijker hun weg naar buiten kunnen vinden.


Slaapproblemen

Wist je dat magnesium een grote invloed heeft op je nachtrust? Als je regelmatig slecht in slaap komt of onrustig slaapt dan is het aan te raden om eens aan een magnesium supplement of magnesium rijke voeding te denken. Dit natuurlijke anti-stress middel helpt het lichaam en de geest te ontspannen voor je gaat slapen.


Onregelmatige hartslag

Een tekort aan magnesium, zorgt ervoor dat je spieren niet optimaal kunnen functioneren. Wat veel mensen vergeten is dat het hart ook een spier is. Zonder voldoende magnesium kan het hart moeite hebben om goed samen te trekken en vervolgens te ontspannen, wat leidt tot een onregelmatige hartslag.


Voeding met een hoog zoutgehalte, suiker, cafeïne en alcohol kun je het beste achterwege laten om het magnesiumlevel op peil te houden en juist niet te laten zakken. Naast voeding speelt stress ook een grote rol. Probeer meditatie, yoga of andere manieren om je stresslevel te laten dalen.


Wist je dat magnesium de pijn flink kan verminderen tijdens je menstruatie? Laat de ongezonde pijnstillers liggen en kies voor een natuurlijke pijnstiller.

Herken je één of meerdere van de bovenstaande symptomen? Verhoog dan de inname van magnesium. Avocado, bladgroenten, bonen en linzen, noten en zaden, quinoa en andere ongeraffineerde granen en pure chocola (70% of meer) zijn voorbeelden van bronnen die rijk zijn aan magnesium.