Gratis verzending boven €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
15.000+ tevreden klanten

Yoga tips to go

  • Geplaatst op
Yoga tips to go

Je kunt yoga doen als je behoefte hebt aan rust en druk bent in je hoofd, dan werkt het als een oplossing tegen de drukte om je heen. Maar yoga is minstens zo fijn als je al rustig bent en de tijd kunt nemen voor een practice die op dat moment bij jou past. Iets van ‘niet genezen, maar voorkomen’.

Je kunt yoga doen als je behoefte hebt aan rust en druk bent in je hoofd, dan werkt het als een oplossing tegen de drukte om je heen. Maar yoga is minstens zo fijn als je al rustig bent en de tijd kunt nemen voor een practice die op dat moment bij jou past. Iets van ‘niet genezen, maar voorkomen’.

 

Je eigen momentje

Op vakantie denk je niet direct aan yoga omdat je komt om te ontspannen op het strand, in de zon of waar dan ook. Maar uiteindelijk keren we allemaal aan het einde van de dag terug naar ons verblijf om te douchen en om te kleden voor de avond of we trekken een relaxte outfit aan om ’s avonds lekker te ontspannen in of rondom ons verblijf. Dit is de ideale tijd om een momentje voor jezelf in te bouwen. Voor of na het douchen of in de loop van de avond een half uurtje of een uurtje op je yogamatje liggen zorgt voor nog meer ontspanning op vakantie. En bovendien kun je op je eigen moment stilstaan bij wat je op die dag allemaal hebt meegemaakt zodat je vakantie niet zo snel aan je voorbij gaat door alle indrukken.

 

In shape

Zo’n momentje voor jezelf kan heerlijk zijn als je een drukke dag hebt gehad en vermoeid bent door veel bewegen (een trektocht, zwemmen, een dag slenteren door de stad), maar ook als je juist een rustige dag hebt gehad waarbij je veel hebt gelegen of gezeten. Je lichaam vindt het heerlijk om dan even uit te buigen en alle wervels te stimuleren om weer gezond te functioneren. Als je het idee hebt dat je niet de allergezondste leefstijl naleeft op vakantie dan kun je voorafgaand of na je yoga practice ook nog wat grondoefeningen doen zoals opdrukken, situps, planken of andere oefeningen die je spieren aan het werk zetten. Zo houd je je lichaam iedere dag lekker in shape en kun je tevreden gaan slapen aan het einde van de avond!

 

Gear to go

Omdat je ‘maar’ 20 kilo mee mag nemen als je gaat vliegen, waarschijnlijk niet met een 6-persoons bus op vakantie gaat of slechts enkel een backpack meeneemt, is de keuze van yoga spullen belangrijk. Je kunt al snel zeggen ‘het past niet, dus ik laat het wel thuis’ maar je weet pas wat je mist als je het wél het meegenomen en iedere dag geniet van jouw momentje. Kies daarom voor een kleine of opvouwbare reisyogamat die weinig ruimte inneemt in je bagage. In een koffer kun je ook een niet-opvouware mat meenemen waarbij je de mat onderin je koffer legt en je andere spullen eromheen inpakt. Als je de mat strak oprolt en eventueel met yogamat elastieken bij elkaar houdt, neemt de mat niet heel veel ruimte in beslag.

Als je nog een plekje over hebt dan is een yogablok een waardevolle toevoeging aan je gear to go! Een fijne oefening die je iedere dag kunt uitvoeren:

Heartopener
Stap 1: Ga op je rug op je matje liggen en adem vijf keer diep en rustig in en uit
Stap 2: Pak je blok erbij, kom overeind en leg deze ter hoogte van de bovenkant van je rug met de korte zijden van het blok naar de zijkanten van je yogamat
Stap 3: Ga heel rustig over het blok heen liggen en zorg dat je schouderbladen precies over de rand van het blok heen vallen, laat je hoofd rustig zakken tot deze de mat raakt
Stap 4: Ontspan voorzichtig je onderrug, nu voel je dat er spanning op je ruggengraat komt te staan
Stap 5: Ontspan al je spieren in je lichaam en adem zo’n 20 tot 25 keer diep in door je neus via een buikademhaling en adem ook weer diep uit
Stap 6: Kom voorzichtig overeind (let op: het is belangrijk om dit op de volgende manier te doen) door jezelf op je rechter zijkant te rollen totdat je het blok met een arm onder je vandaan kunt halen. Ga daarna weer liggen en voel het effect van de oefening. Deze heartopener biedt de nodige ruimte aan je borststreek en is heerlijk als je last hebt van een voorovergebogen houding.

Voer deze oefening niet uit als je last hebt van een zwakke rug of gevoelige wervels in je rug. Het uitvoeren van deze oefening is volledig op eigen risico.

 

Let it go

Waar je ook bent, als je er even tussenuit gaat dan is er niets lekker dan alles even te laten voor wat het is. Je leven thuis staat tijdelijk op pauze en je hebt nu tijd voor jezelf. Benut die tijd ook echt voor jezelf en val niet automatisch in de modus van thuis door je bijvoorbeeld teveel te bekommeren om het eten, de kinderen, je partner of de planning van de volgende dag. Geniet van jouw momentjes en je zal merken dat je batterij aan het einde van de vakantie weer helemaal is opgeladen. Of dit nu een zomervakantie, wintersport of andere reis is. Zoek je nog inspiratie voor een leuke reis? Neem dan eens een kijkje op Globegirl.nl, het blog van Gabriëlle dat boordevol reisbestemmingen en inspiratie staat!

Geniet van je vrije tijd, kies voor jezelf en geef je lichaam en geest de rust die het nodig heeft. Namasté.

Gratis verzending boven €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
15.000+ tevreden klanten