Gratis verzending op alles in NL
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
15.000+ tevreden klanten

Yoga op het werk

  • Geplaatst op
Yoga op het werk

Steeds meer werkgevers, maar ook scholen, geven de ruimte om yoga/meditatie oefeningen tijdens de pauze te doen. Veel mensen zijn in het begin sceptisch, maar steeds meer werknemers nemen deel aan deze sessies!

Meerdere onderzoeken hebben bewezen dat yoga stress vermindert, de concentratie verbetert en goed is voor je houding. Daarnaast is het zo dat mensen vrolijker en energieker zijn. Elke baas zou dit graag bij zijn werknemers terugzien, helaas is dat niet altijd het geval. Steeds meer werkgevers, maar ook scholen, geven de ruimte om yoga/meditatie oefeningen tijdens de pauze te doen. Veel mensen zijn in het begin sceptisch, maar steeds meer werknemers nemen deel aan deze sessies. Het is erg laagdrempelig, want je kunt aansluiten wanneer je wilt. De meeste mensen ervaren een bepaalde ontspanning die normaal gesproken niet aanwezig is, ook niet als je thuis bent. De stress lijkt als het ware weg te vloeien uit het lichaam. Tegenwoordig heeft iedereen een druk leven waardoor er heel weinig momenten zijn op een dag dat je kunt ontspannen. Deze ‘stress- en mindmanagement’ zorgt ervoor dat spanning verdwijnt door zowel ademhalingsoefeningen als fysieke oefeningen. Naast een prettig gevoel schiet je productiviteit ook omhoog!

Biedt jouw bedrijf dit aan? Dan is het zeker aan te raden om een sessie mee te doen. Geef je helemaal over aan de docent en kijk daarna of je minder stress voelt en energieker bent.

Als er geen yogalessen worden aangeboden kun je alsnog oefeningen doen op het werk om te ontspannen en je lichaam in beweging te houden:

1. 3 minuten ademruimte

Zodra je merkt dat je gestrest bent is het belangrijk om op je ademhaling te gaan letten. Bij stress heb je vaak een hoge en onregelmatige ademhaling. Deze moet je snel weer onder controle zien te krijgen. Adem 3 minuten diep door je neus in en rustig via je mond weer uit. Dit kun je herhalen als je ademhaling nog steeds onregelmatig is. Dit kun je achter je bureau doen, maar bijvoorbeeld ook op de wc.

2. Nek en schouders

Tegenwoordig zitten we steeds meer ineengedoken achter onze laptop of computer. Het is heel belangrijk om een goede houding aan te nemen zodat je geen last krijgt van je nek en schouders. De eerste simpele tip is door je bovenkant van je scherm op ooghoogte te zetten en rechtop in je (bureau)stoel te gaan zitten. Sta ook elk halfuur op en maak een klein loopje, hierdoor kan je lichaam ontspannen.

Daarnaast kun je in je bureaustoel je schouders laten rollen. Ga goed rechtop zitten en til je schouders op naar je oren en rol deze naar achter. Adem daarbij uit via je neus en laat ze weer zakken. Vervolgend doe je hetzelfde, maar dan rol je de schouders niet naar achteren maar naar voren. Doe dit een aantal keer achter elkaar en je zult merken dat je meer ontspanning voelt. Doe dit het liefst een aantal keer per dag!

Naast je schouders bewegen is het ook mogelijk zelf je nek te masseren. Om je nekspieren te laten ontspannen beweeg je je nek naar links en vervolgens beweeg je helemaal door naar links, dan voel je echt de rek op je nekspieren. Daarna ga je naar het midden en doe je hetzelfde naar rechts. Ook dit herhaal je een paar keer en het liefst meerdere keren per dag. Tenslotte masseer je jezelf met je eigen handen, dit is een simpele oefening en doe je één á twee minuten per kant.

3. Polsen strekken

Aangezien we steeds meer achter een bureau werken bewegen onze handen ook steeds minder. Dit is erg onnatuurlijk en je merkt dat de kracht uit je handen verdwijnt als je lang zit te typen op een toetsenbord. Je doorbloeding wordt minder en dit resulteert in koude handen en voeten. Wel eens last van?

Draai minstens elk uur je polsen rond (zowel links- als rechtsom), strek je arm naar voren en probeer je vingers naar achter te duwen (zonder je andere hand te gebruiken), sta regelmatig op, loop een rondje en ga naar de wc. Je handen worden daardoor weer ‘actief’ en komt je doorbloeding op gang.

4. Ga naar buiten

Ga naar buiten! Dit is wellicht de belangrijkste ‘oefening’. Loop minstens twee keer op een dag naar buiten om je lichaam in beweging te brengen en frisse lucht op te nemen. Je kunt tijdens je wandeling je benen en armen stretchen. Pas Mindfulness toe door goed om je heen te kijken en luisteren naar wat je hoort. Hierdoor wordt je rustig in je hoofd waardoor de stress van kantoor is verdwenen.

5. Verschillende houdingen aannemen

Tijdens het opstaan achter je beeldscherm vandaan is het verstandig om enkele stretches te doen. Leun bijvoorbeeld naar achteren en maak je rug een beetje hol, dit is een zuur nuttige oefening om de spieren van je rug op te rekken. Behalve het oprekken opent het ook de borst, geeft het meer energie en krijg je meer ruimte om adem te halen. Ook is het goed voor je rug om je romp te draaien terwijl de onderkant van je lichaam recht blijft te staan, doe dit een paar keer naar links en rechts.

Een paar oefeningen kunnen het verschil maken en jouw dag een stuk aangenamer maken. Maak het jezelf makkelijk door dit dagelijks te doen, op geven moment is het automatisme en hoef je er niet meer over na te denken. Keep yourself healthy!

 

Observe and reflect, and become a little wiser every day.

Gratis verzending op alles in NL
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
15.000+ tevreden klanten