Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
20.000+ tevreden klanten

Yoga in je dagelijkse leven

  • Geplaatst op
  • Door Bianca - Happy with Yoga
Yoga in je dagelijkse leven

Elke dag minimaal 60 minuten een yoga practice doen. Dat klinkt goed toch? Maar of dit ook echt lukt in je dagelijkse leven is een tweede. Om de magie van yoga te voelen, zul je een regelmatige practice moeten hebben.

 

Hoe pas je Yoga toe in je dagelijkse leven?

Elke dag minimaal 60 minuten een yoga practice doen. Dat klinkt goed toch? Maar of dit ook echt lukt in je dagelijkse leven is een tweede.

Om de magie van yoga te voelen, zul je een regelmatige practice moeten hebben. Wanneer je namelijk regelmatig yoga doet, kun je goed het verschil merken tussen de dagen waarop je wel en niet je practice doet. Een regelmatige practice vraagt dan ook een commitment van jezelf. Jij maakt die afspraak met jezelf om te gaan oefenen. Maar hoe ga je hier flexibel mee om in je dagelijkse leven?

 

Dagelijkse practice

Voordat ik mijn eerste yoga teacher training deed, ging ik 3 keer per week naar een yogales. Heel soms deed ik dan op de andere dagen wel eens een paar zonnegroeten. Na m’n teacher training veranderde dit.

Tijdens de YTT hadden we een dagelijkse ochtend practice van bijna 3 uur. Dit was heel fijn en ik genoot elke dag weer van alle ruimte die ik in m’n lichaam voelde en een helderheid en rust in m’n mind. Natuurlijk was er soms ook spierpijn aanwezig.

Na de YTT heb ik besloten om een dagelijkse practice te doen. Dit omdat ik heb gevoeld hoeveel yoga voor mij doet en omdat ik als yoga docent ook graag oefen met het maken van verschillende sequences. Daardoor is self practice erg belangrijk voor me.

 

 

Is er een ideaal tijdstip?

Het allerliefste beoefen ik Yoga vrij snel nadat ik wakker word. Het eerste wat ik doe is mediteren en daarna stap ik de mat op. Zo kan ik m’n dag helemaal in rust beginnen.

Soms zijn er dagen waarop ik ’s ochtends vroeg naar de sportschool ga of ga hardlopen. Dan kies ik er bewust voor om m’n yoga practice erna te doen. Na een ‘yang’ activiteit zoals hardlopen, vind ik het heel fijn om te eindigen met ‘yin’ zoals yoga. Zo kan m’n energie en lichaam tot rust komen. Dit helpt me ook om met een gevoel van gronding m’n dag verder te gaan.

En dan zijn er natuurlijk ook nog dagen dat ik liever een avond practice doe, zodat ik ontspannen kan slapen. Natuurlijk verandert mijn practice ook mee met het tijdstip. ’s Avonds is een Yin yoga practice namelijk veel fijner dan een Vinyasa practice.

 

Hoe ga ik om met drukke dagen?

Op sommige dagen moet ik erg vroeg opstaan en dan heb ik niet zoveel tijd ’s ochtends. Ik zorg dat ik in ieder geval mediteer en een paar zonnegroeten doe. Ik zorg dat ik in ieder geval 15 à 20 minuten heb. Ik zet daar bewust m’n wekker iets eerder voor.

Als ik weet dat m’n dag erg druk is en ik amper tijd voor mezelf heb, zorg ik voor ontspanning en rust aan het einde van m’n dag. Ik doe dan graag een Yin yoga pratice, zodat ik m’n lichaam en mind tot rust kan komen en ik de dag kan loslaten.

Ik probeer ook in de momenten tussendoor, yoga oefeningen te verwerken. Dit kan een ademhalingsoefening zijn wanneer ik in de trein zit. Of een paar stretches wanneer ik veel zittend werk doe op een dag.

 

Als het even allemaal anders loopt dan gepland

Natuurlijk loopt het leven niet altijd zoals gepland en soms gebeuren er dan ook dingen die je niet voorspeld had. Zo kun je vast komen zitten in het verkeer of je slaapt door je wekker heen. Misschien word je dan wel boos op jezelf of de omstandigheden, omdat je je practice niet kunt doen.

Wees lief voor jezelf

Je kunt er op dat moment niets aan veranderen, dus probeer het te accepteren. Accepteer dat je nu minder of geen tijd hebt en kijk of je later op de dag wel tijd hebt. En het kan best zijn dat het vandaag een keertje niet lukt. En dat is ook oké. Yoga gaat namelijk niet alleen maar om de fysieke asana’s, het gaat ook om hoe je met jezelf en gedachten omgaat. Je doet je best en dat is al goed genoeg!

 

 

Yoga bij vermoeidheid / stress

Ik probeer mijn practice altijd af te stemmen op wat ik nodig heb. Daarom vind ik het ook fijn om van tevoren te mediteren, zodat ik al goed kan observeren hoe ik me voel en wat ik nodig heb.

Wanneer ik erg moe of gestrest ben, zorg ik dat m’n practice fysiek niet te uitdagend is. Ik zorg voor rustige, langzame bewegingen, gegronde houdingen en ik zorg dat ik heel diep adem kan halen. Als ik een ochtend practice doe, doe ik een paar extra achteroverbuigingen voor een beetje extra energie.

Maar juist een Yin practice is ook erg fijn wanneer ik moe of gestrest ben. Zo kan m’n lichaam rusten en herstellen.

 

Thuis of yoga studio?

Ik ga graag naar een yoga studio voor een yoga les. Dit doe ik voor inspiratie maar ook om zelf even niet na te denken tijdens m’n practice. Soms is yoga doen in een groep gewoon heel fijn.

Maar het liefste doe ik m’n yoga practice thuis. Tegenwoordig zijn er veel online mogelijkheden. Zo hebben wij van Happy With Yoga ons eigen online practice platform. Dit is een soort netflix voor yoga! Je kunt kiezen uit heel veel verschillende soorten practices, zodat je je practice kunt afstemmen op wat je nodig hebt op dat moment.

 

Namaste, Bianca

 

Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
20.000+ tevreden klanten