• Winkelmandje
€0,00
0

Weg hoge bloeddruk, hallo gezond hart

  • Geplaatst op
Weg hoge bloeddruk, hallo gezond hart

Een hoge bloeddruk kan worden voorkomen door een gezonde levensstijl en het nuttigen van de juiste voeding. Lees meer over een hoge bloeddruk en welke voeding je moet eten om een hoge bloeddruk te voorkomen.

Een hoge bloeddruk

Een hoge bloeddruk is een medische aandoening waarbij de bloeddruk in de aderen is verhoogd. Hoge bloeddruk kan worden geclassificeerd als primair en secundair. In 90-95% van de gevallen wordt hoge bloeddruk als primair geclassificeerd waarbij geen medische oorzaak kan worden gevonden terwijl secundaire hoge bloeddruk (5-10% van de gevallen) wordt veroorzaakt door andere gezondheidsproblemen die te maken hebben met de nieren, aderen, hart of het hormoonstelsel.
 

Een hoge bloeddruk kent geen symptomen, waardoor het een ‘stil gevaar’ vormt. De enige manier om erachter te komen of je een hoge bloeddruk hebt, is door je bloed regelmatig te laten meten.
 

Een aanhoudende hoge bloeddruk zorgt voor veel risico’s waaronder beroertes, hartaanvallen, hartfalen, hartinsufficiëntie, aderlijke aneurysma (uitzetting op een zwakke plek van een slagader), atherosclerose (slagaderontsteking), leeftijd gerelateerde macula-degeneratie (oog aandoening), glaucoom (blindheid), retinopathie (oogafwijking), dementie en het vormt tevens de hoofdoorzaak van chronisch nierfalen. Ook al wordt de hoge bloeddruk gematigd/ in toom gehouden dan zorgt het alsnog voor een kortere levensverwachting. Zowel het aanpassen van voeding als de levensstijl kunnen zorgen voor een betere controle van de hoge bloeddruk waardoor de kans op gezondheidsrisico’s kleiner is.
 

Verhoogde risicofactoren voor een hoge bloeddruk zijn een zittende levensstijl, stress, overgewicht, aderverkalking als gevolg van het verharden en vernauwen van de bloedvaten, een tekort aan kalium, chronische uitdroging, diabetes & insuline intolerantie, hypothyreoïdie (tekort aan schildklierhormonen), gevoeligheid voor natrium, het nuttigen van alcohol en een tekort aan vitamine D. Het risico op een hoge bloeddruk verhoogt ook naarmate men ouder wordt en is soms erfelijk.
 

Andere gezondheidsfactoren die een hoge bloeddruk kunnen veroorzaken zijn angst/spanning, een verhoogd stress niveau, chronische slapeloosheid en het syndroom van Cushing.
 

Een ideale hoge bloeddruk is 120 bij samentrekken (systolisch) om 80 bij ontspannen (diastolisch) of lager dan deze waarden. De grens ligt bij 140 om 90 en boven deze grens is er sprake van een hoge bloeddruk.


Belangrijke voeding om je bloeddruk te verlagen

Alle fruit en groenten bevatten van zichzelf een complexe samenstelling van natuurlijke verbindingen die helpen met het verlagen van de bloeddruk en daarmee de bijbehorende gezondheidsrisico’s terwijl ze tegelijkertijd de algehele gezondheid stimuleren. Hieronder volgt een aantal fruit- en groentesoorten en andere belangrijke voeding die belangrijk zijn om een hoge bloeddruk positief te beïnvloeden.
 

Bananen: zouden de bloeddruk verlagen voornamelijk vanwege de hoge mate van kalium en ook door het blokkeren van het ACE enzym.
 

Kokoswater: dankzij de hoge aanwezigheid van elektrolyten kan kokoswater een hoge bloeddruk voorkomen en verhelpen die is veroorzaakt door voedingspatroon met veel fruitsuiker.
 

Blauwe bessen: in een studie getest op dieren, bleek dat een lange tijd eten van blauwe bessen een hoge bloeddruk kan verminderen veroorzaakt door nierschade.
 

Cranberries: zouden de bloeddruk verlagen.
 

Granaatappels: zouden de bloeddruk verlagen doordat ze het enzym ACE blokkeren.
 

Watermeloen: zou de bloeddruk verlagen door de aanwezigheid van kalium, cucurbocitrine en citruline.
 

Kruiden: chilipoeder, kaneel, dille, peterselie, gember, rozemarijn, saffraan en selderie zouden de bloeddruk verlagen.
 

Donkergroene bladgroenten: kaliumrijke voeding neutraliseert de negatieve effecten van een voedingspatroon dat teveel natrium bevat. Magnesium zorgt voor de ontspanning van het skelet en hartspieren en ontspanning van de wanden van de bloedvaten.
 

Bieten: zouden de bloeddruk verlagen. Sommige groenten bevatten een hoge concentratie nitraat en dit zou duiden op de aanwezigheid van bloedvat beschermende stikstofoxide. Bij gezonde vrijwilligers daalde de bloeddruk aanzienlijk na zo’n drie uur na de inname van een lading nitraat uit voeding (500ml bietensap).
 

Selderij sap: selderij heeft bloeddrukverlagende eigenschappen dankzij de aanwezigheid van 3-n-butyl phthalide, apigenin en andere stoffen die zich gedragen zoals ACE blokkers. Vier stengels per dag of een gelijke hoeveelheid in sapvorm, olie of selderie verlaagt de bloeddruk bij mensen en dieren.
 

Uien en knoflook: hebben duidelijk bewezen bloeddrukverlagende effecten te hebben.
 

Thee en vooral groene thee: zou de bloeddruk verlagen dankzij de aanwezigheid van polyfenolen.
 

Pure chocolade: zou de hoge bloeddruk verlagen door de aanwezigheid van polyfenolen. De consumptie van chocolade zou een beschermend effect hebben op hart en bloedvaten. Bovendien bevat rauwe cacaopoeder een portie zink wat goed is tegen spataderen. Het nuttigen van gezonde voeding heeft niet alleen een voorkomende werking op een hoge bloeddruk, maar is goed voor de algehele gezondheid en voorkomt dus bijvoorbeeld dat je gedwongen bent om spataderen te verwijderen.
 

Goede vetten: vette vis, de aanwezigheid van EPA en DHA verhoogt de lichaamseigen productie van prostaglandinen (hormoonachtige stof die vernauwing en verwijding van bloedvaten reguleert) wat zou helpen bij het verlagen van de bloeddruk door het stimuleren van verwijding van de bloedvaten. Andere goede vetten zijn ook heel belangrijk voor het reguleren van een hoge bloeddruk.