• Winkelmandje
€0,00
0

Waarom mediteren?

  • Geplaatst op
Waarom mediteren?

Meditatie heeft een positief effect op stress. Volgens de wetenschap is meditatie zeer goed voor je gezondheid. Hier lees je welke voordelen dit zijn.

Meditatie heeft een positief effect op stress. Als je vaker gaat mediteren word je meer en meer stressbestendig en kun je je makkelijker ontspannen. Alhoewel yoga steeds minder als zweverig wordt gezien wordt meditatie vaak nog wel zo bestempeld, helaas ten onrechte. Meditatie is het trainen van je geest/ gedachten en kun je zien als mentale conditietraining. Net zoals je met hardlopen je lichaam fit houdt doet meditatie dat met je geest. Externe factoren zorgen ervoor dat we afgeleid raken, dit kan een grote invloed hebben op je stemming van de dag. Mediteren zorgt ervoor dat je minder gevoelig bent voor deze factoren en dat je je kunt focussen op de leuke/ fijne momenten. Volgens de wetenschap is meditatie zeer goed voor je gezondheid. Hieronder lees je welke voordelen dit zijn.

 

      • Meditatie gaat veroudering van de hersenen tegen
      • Beschermt je brein en houdt deze langer gezond
      • Minder angst
      • Een boost voor je immuunsysteem
      • Minder eenzaamheid
      • Beter bestand tegen bacteriën
      • Minder stress
      • Extra lichaamswarmte
      • Gemakkelijker concentreren/ studeren
      • Meer focus
      • Creatiever
      • Een positief effect op je relaties
      • Beschermt je tegen een depressie
      • Geeft meer levenslust bij chronische klachten
      • Stabiliteit in je leven
      • Een betere emotionele balans

 

Leren mediteren

Mediteren draait vooral om ademhaling. Als je net begint is het aannemelijk dat je veel moet oefenen om het mediteren onder de knie te krijgen. Hoe beter je de ademhaling onder controle hebt hoe beter je concentratie wordt om goed te kunnen mediteren. Je kunt bijvoorbeeld eens per dag beginnen met een simpele ademhalingsoefening: adem 5 seconden in en adem 5 seconden uit. Doe dit voor een minuut en gaat het je gemakkelijk af dan kun je de tijdsspanne verhogen. Belangrijk is dat je in een lekkere houding zit, het is aan te raden om een meditatiekussen te gebruiken. Behalve een comfortabele zithouding zorgt het kussen er ook voor dat je warm blijft omdat je van de grond af zit.