• Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 90.000+ tevreden klanten

Waarom een yoga bolster?

  • Geplaatst op
  • Door Mascha - Superyoga
Waarom een yoga bolster?

Wanneer en hoe gebruik je een bolster? Een bolster is een superfijn hulpmiddel om houdingen en oefeningen te verbeteren. Maar het heeft ook veel andere voordelen zoals het bevorderen van ontspanning en diepe ademhalingen.

Een bolster is ideaal voor het ondersteunen van het lichaam in zittende en liggende posities. Maar ook bij het bereiken van uitdagende yogahoudingen of om te ontspannen. Als je moeite hebt met bepaalde yoga oefeningen of het lukt je niet om een stapje verder te gaan, dan kan een bolster fijn zijn om op een prettige manier stap voor stap verder te groeien in een houding of complete yogastijl.

 

Wanneer gebruik je een bolster

Het is een veel voorkomende misvatting dat yoga hulpmiddelen zoals de bolster een tijdelijke oplossing zijn voor de beginnende yoga beoefenaars en dat ze niet meer nodig zijn als je vorderingen maakt. Een bolster is juist ook heel fijn om variatie te brengen in je practice en je te helpen met rekoefeningen en basis asana’s. Maar ook voor:

  • Het vasthouden van poses. Door het gebruiken van een bolster kun je een houding langer volhouden (zoals bij Yin Yoga).
  • Herstellende houdingen, om zo spanning en angst te verlichten (zoals bij Restorative Yoga).
  • Een comfortabele ondersteuning tijdens oefeningen die je ondersteboven uitvoert.
  • Het zitten in een meditatiehouding, om zo je benen meer ruimte te geven en je ruggengraat rechtop te houden.
  • Het ondersteunen van de wervelkolom en het openen van het lichaam en de borst voor diepere en langere ademhalingen.
  • Ontspanning bij voorwaartse en achterwaartse buigingshoudingen.
  • Zwangerschapsyoga, om de buik te ondersteunen.
  • Nog betere ontspanning en om te aarden.

 

Wat zijn de voordelen van het gebruik van een bolster?

  • Een bolster is steviger dan een standaard kussen en biedt daarom in de meeste houdingen een betere ondersteuning aan het lichaam.
  • Het horizontaal plaatsen van een bolster onder je heup en knieën helpt je onderrug op de mat te houden waardoor je volledig kunt ontspannen.
  • Het is een goed hulpmiddel voor mensen met schouder- en heupproblemen.
  • Het is fijn om te gebruiken bij pre- en postnatale yoga. En het helpt ook bij het herstel van een blessure, ontsteking, operatie of ziekte.
  • Door er op de grond op te gaan zitten wordt je ruggengraat beter gecorrigeerd in plaats van op een bank. Deze zithouding is ook gunstig voor je wervelkolom en rugspieren.
  • De bolster kan je helpen een diepere strekking te bereiken om zo de voordelen van de pose te benutten. Het kan je ook helpen blessures te voorkomen.
  • Het stimuleert de bloedsomloop in de borstkas en opent het hartchakra wanneer het in de lengterichting langs de midden- tot bovenrug, nek en hoofd wordt gelegd.
  • Het stimuleert je spijsverteringsstelsel en de darmen als je de bolster onder je onderrug plaatst. 
  • Het bevordert ontspanning, vergemakkelijkt houdingen en helpt bij het openen van het lichaam.
  • De bolster behoeft weinig onderhoud, is gemakkelijk op te bergen en heeft een lange levensduur.  

 

Welke soorten bolsters zijn er?

Er zijn over het algemeen twee soorten bolsters: rechthoekige bolsters en ronde bolsters. De rechthoekige bolsters geven wat meer steun doordat ze breder zijn. Een ronde bolster is iets smaller, wat betekent dat als je brede schouders hebt, ze over de rand kunnen hangen. Dit is bijvoorbeeld fijn bij het openen van de borst. Kies de vorm die bij je past en bepaal wat voor soort ondersteuning je hierbij wilt gebruiken.

De vulling

Een bolster kan een vulling hebben van boekweitkaf of vezels. Maar in de meeste gevallen zijn de bolsters gevuld met boekweitkaf, dit zijn de doppen van de boekweitkorrel. Omdat de doppen een gebogen vorm hebben bieden ze optimale ondersteuning en veerkracht. De bolster blijft stevig en zal niet gaan inzakken. Nog een voordeel van deze vulling is dat je het kunt bijvullen of eruit halen. Hiermee kun je de dikte en stevigheid van de bolster zelf bepalen.

 

Waar let je op bij de aanschaf van een Yoga bolster?

Als je een bolster aanschaft, is het belangrijk dat je goed kijkt naar de vulling. Is het gevuld met boekweitkaf of met vezels? Daarnaast is het belangrijk dat de bolster minimaal 55 cm lang is. Bolsters zijn in vele kleuren en prints verkrijgbaar waardoor je altijd wel een mooie match hebt met je yogamat. Maar ook met je interieur als je het thuis op de bank gebruikt of voor een stretch voor het slapen gaan.

 

Aanbevolen productseries

Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
90.000+ tevreden klanten