• Winkelmandje
€0,00
0

No-nonsens meditatie

  • Geplaatst op
No-nonsens meditatie

Meditatie biedt vele voordelen en kan ervoor zorgen dat je je gelukkiger en gezonder voelt. Probeer de no-nonsens oefening uit en ervaar wat meditatie voor jou kan betekenen.

Voordat je dit artikel gaat lezen, stop even en haal rustig adem. Yes, that’t it! Een korte onderbreking in je dagelijks bestaan kan al voldoende zijn om rustig te worden en met goede moed verder te gaan. Er zijn verschillende manieren en oefeningen om tot rust te komen. Yoga en meditatie klinken al snel zweverig, maar wie een lesje yoga of meditatie heeft gevolgd ontdekt al snel dat medeleerlingen ook maar ‘normale’ mensen zijn. Waar yoga zich meer focust op de balans van lichaam en geest houd je je tijdens mediteren bezig met je mind en houding. Door te mediteren activeer je je zenuwstelsel waardoor er in je lichaam ruimte ontstaat om de processen in je lichaam te resetten. Door dagelijks een moment te mediteren kun je je gelukkiger, lichter en gezonder voelen. Waar de één dit bereikt in tien minuten heeft de ander misschien wel behoefte aan dagelijks een uur. Dit hangt af van je persoonlijkheid, levensfase, carrière en ervaring.

Als je voor het eerst een moment neemt om rustig te worden kun je het beste gaan liggen of zitten. Je gaat comfortabel zitten met gesloten ogen en je legt je handen ontspannen in je schoot. Als je kiest voor een lighouding ga je voorzichtig met je rug op de grond of yogamat liggen, je houdt je benen op een relaxte manier gestrekt en je armen leg je langs je zij. Je voeten vallen naar buiten. Laat je gedachten komen en gaan, maar doe niets met deze gedachten. Observeer je ademhaling:

  • Begin met een grote, langzame en diepe ademhaling.
  • Ga met je gedachten naar je maag en borst en zet deze rustig uit als je inademt.
  • Probeer ze maximaal te vullen met lucht.
  • Adem rustig uit via je mond en voel de spanning uit je lichaam verdwijnen.
  • Kom nu terug in je natuurlijke ademhaling en adem in en uit via je neus.
  • Breng je gedachten continu terug naar je ademhaling, focus volledig hierop en probeer de ademhaling te volgen. Van je neus, naar je longen, naar je buik.

Deze oefening en techniek verbetert je zenuwstelsel en is zelfs goed voor het immuunsysteem. Meerdere wetenschappelijke studies, waaronder één van de UCLA, University of California (2012), tonen aan dat regelmatig mediteren ons immuunsysteem gezonder maakt. Het immuunsysteem is een functie die ons lichaam beschermt tegen indringers. Het is je bescherming tegen slechte cellen waardoor je je kunt verdedigen tegen virussen, parasieten en schadelijke schimmels en bacteriën. Acht weken elke dag een korte meditatie zou ook helpen bij darmproblemen, chronische vermoeidheid en psoriasis. Het wordt zelfs regelmatig ingezet bij depressie en helpt om je beter te concentreren en focussen. Meditatie zorgt namelijk dat je anders omgaat met bepaalde hersengebieden die zorgen voor afleiding. Als je langere tijd regelmatig mediteert gebruik je dat gedeelte in je hersenen anders waardoor je je makkelijker kunt afsluiten van de omgeving en kunt focussen op het moment.