• Winkelmandje
€0,00
0

Neem tijd voor je ontbijt!

  • Geplaatst op
Neem tijd voor je ontbijt!

Voorkom concentratieverlies of een minder energiek gevoel door het eten van een goed ontbijt. Lees wat niet ontbijten met je lichaam doet en vind een super gezond recept.

Veel mensen nemen niet genoeg tijd voor het ontbijt. Het komt ook vaak voor dat het ontbijt wordt overgeslagen door haast, geen trek of geen eten in huis en zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken. Maar is dit wel zo verstandig? Nee. Het lichaam heeft namelijk de hele nacht geen voedingsstoffen binnen gehad. In de ochtend zullen deze stoffen weer aangevuld moeten worden voor een goede basis.
 

Waarom is het overslaan voor het ontbijt niet verstandig?

1. Voedsel geeft energie. Dit zorgt ervoor dat het lichaam optimaal kan presteren overdag. Door niet te ontbijten ben je dus minder energiek.
 

2. Door te ontbijten blijft je bloedsuikerspiegel op een goed niveau. Doe je dit niet dan is de kans dat je een slecht humeur hebt groter en dat je zeker in de ochtend minder vrolijk bent.
 

3. Een slechte concentratie kan veroorzaakt worden door een laag energiepijl. Voedsel is de belangrijkste bron die energie levert voor het lichaam. Mis je het ontbijt dan is je energiepijl laag en zorgt dit voor een slechte concentratie.
 

4. Het lichaam zet voedsel in vet om als het langere tijd geen voedingsstoffen binnen krijgt. Hierdoor blijft het honger gevoel constant aanwezig. Door deze ontwikkeling is de kans vele malen groter dat mensen zich vergrijpen aan ongezond (vet) eten . Overigens denken veel mensen dat ze afvallen als ze niet ontbijten. Bovenstaande legt eigenlijk uit dat je juist aankomt als je niet ontbijt. Het probleem is dat je deze gemiste calorieën in de loop van de dag toch wel binnen krijgt, doordat je trek blijft houden. Kortom: Niet ontbijten maakt eerder dat je aankomt.
 

5. Belangrijk is om meerdere (6) kleinere maaltijden per dag te eten. Dit zorgt voor een betere verbranding van het voedsel en stilt het honger gevoel. Het niet goed ontbijten zorgt voor het tegenovergestelde, namelijk dat je grotere maaltijden per dag gaat eten om geen trek meer te hebben.
 

6. Overslaan van het ontbijt vergroot de kans op hartproblemen . Wetenschappelijke onderzoeken hebben verbanden gelegd tussen het overslaan van het ontbijt en obesitas, hoge bloeddruk of diabetes bij mannen.
 

7. Niet ontbijten zorgt voor een lage suikerspiegel, waardoor je de hele dag een hongerig gevoel hebt.
 

Super gezond ontbijt

We kunnen eigenlijk wel concluderen dat ontbijten de belangrijkste maaltijd van de dag is. Maar er is ook een verschil tussen goed en slecht ontbijten. Hieronder volgt een recep voor een super gezond ontbijt:
 

✓ 2 sinaasappels
✓ ½ banaan
✓ ½ appel
✓ 4 á 5 aardbeien
✓ Handje spinazie
✓ Klein scheutje water
✓ 2 grote eetlepels havermout
✓ Optioneel: 1 theelepel gebroken lijnzaad
 

Bereiding: Pers 2 sinaasappelen uit met een sinaasappelpers en giet het sap in de blender, waar al een klein laagje water in gegoten is. Snijd vervolgens de appel en banaan in kleine stukken en voeg het fruit toe in de blender. Nu was je de spinazie en stop de bladeren bij het fruit in de blender. Tenslotte voeg je nog twee grote eetlepels havermout toe. Het liefst koop je je havermout bij de natuurwinkel. Optioneel is het theelepeltje gebroken lijnzaad, het lijnzaad heeft een goede uitwerking op je stoelgang. Mix dit tot een heerlijk sapje en je hebt je fruit van de dag al binnen!
 

Eet hiernaast twee of één (maïs) rijstwafels met een halve avocado en je super gezonde ontbijt is klaar.
 

De bereidingstijd van dit ontbijt is ongeveer 10 minuten.