Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
15.000+ tevreden klanten

Mediteren voor beginners

  • Geplaatst op
  • Door Superyoga
Mediteren voor beginners

Je loopt al een tijdje rond met de gedachte om je te verdiepen in mediteren. Mediteren klinkt een beetje zweverig maar dat blijkt het helemaal niet te zijn. Als je gaat lezen over mediteren voor beginners en je interesse gewekt is merk je dat er veel positieve energie kan loskomen als je serieus hiermee aan de slag gaat.

 

Een paar redenen om te gaan mediteren

Een goede reden om te gaan mediteren is om wat rust te brengen. Zowel motorisch gezien als mentaal. Reserveer per dag wat tijd om hier aan te gaan werken. Alleen al het feit dat je dit wilt doen en het ook echt doet geeft je een goed gevoel. En dan moet het nog beginnen!

 

Wat is mediteren?

Mediteren is je geestelijk losmaken van je dagelijkse bezigheden door je te concentreren op één onderwerp bijvoorbeeld je ademhaling en volledig tot rust te komen. Je sluit je bewust af van alle prikkels en je geeft je over aan een soort beschouwing waarin alles wordt geaccepteerd zoals het is zonder daar een oordeel over te hebben. Mediteren kan voor beginners een uitdagende bezigheid zijn, maar houd vooral vol en dan zal je merken dat het steeds beter gaat.

 

Hoe beginnen?

Zoek een rustig plekje waar je ongestoord kunt zijn. Je wilt heel bewust tot rust komen. Zorg voor losse kleding en een yogamat om te liggen of een yogakussen om op te zitten. Als je denkt dat rustige muziek je hierbij kan helpen, ga je gang. Vaak brengt muziek je in een bepaalde stemming die ongewenste onrust verdrijft. Het makkelijkste is te beginnen met je te concentreren op je ademhaling. Haal diep adem en adem langzaam uit terwijl je daarbij telt tot tien. Ga hier een tijdje mee door. Laat geen gedachten toe maar blijf je concentreren op ademhalen en tot tien tellen.

 

Welke houding?

De meest stabiele meditatiehouding is de Lotushouding. Deze vergt wat oefening en kan in het begin worden vervangen door de kleermakerszit. Houd je ogen gesloten en je handen met de handpalmen omhoog op je knieën. Probeer zo min mogelijk van houding te veranderen zodat je lichaam en je geest tot rust komen. Als dit niet direct lukt kan je ook gewoon op een stoel gaan zitten of een kleermakerszit aannemen.

 

Andere manieren om te mediteren (voor beginners)

Om je te helpen je te ontspannen kan je ook mediteren en daarbij een mantra gebruiken. Een mantra is een woord of korte zin die je telkens herhaalt en waar je kracht uit kunt halen. Het betekent bevrijding van de geest. Bekende mantra’s zijn afkomstig uit het hindoeïsme (Aum of Om) en het boeddhisme (Om mani padme hum). Je kunt ook zelf een mantra uitkiezen. Neem een korte zin die duidelijk positief is gesteld bv. ‘ik voel me sterk’ of ‘wij gaan door!’.

 

Bewegend mediteren

Mediteren kan ook worden beoefend door dynamisch bezig te zijn. Door te lopen of door op je plaats te blijven en te bewegen en je te concentreren op een gedachte of een uit te voeren handeling kan je in een soort flow geraken. Voorbeelden hiervan zijn Tai Chi, Qi Gong en yoga.

 

De kracht van de herhaling

Mediteren kan voor beginners onwennig aanvoelen. Heb je wel ervaring met yoga? Eigenlijk is mediteren net als yoga een rustmoment waar je het meest aan hebt als je het geregeld kunt doen. Ook al is het maar een paar minuten, je zult merken dat je het mist als je het een keer overslaat.

Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
15.000+ tevreden klanten