Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
30.000+ tevreden klanten

Het verhaal van: Nelleke Kloet

  • Geplaatst op
  • Door Nelleke Kloet
Het verhaal van: Nelleke Kloet

Ik merkte vanochtend bij mijn ochtendwandeling met de hond op straat echt een andere sfeer. Het was veel drukker op straat met ouders en kinderen fietsend of lopend. Het viel mij zo op dat het weer een gewone maandag was.

  • Met mentale en fysieke kracht training de corona periode door

Het voelt echt aan of we de Corona lockdown periode nu grotendeels achter ons hebben liggen. Vandaag (8 juni) gaan alle kinderen weer naar school. Ik merkte vanochtend bij mijn ochtendwandeling met de hond op straat echt een andere sfeer. Het was veel drukker op straat met ouders en kinderen fietsend of lopend. Het viel mij zo op dat het weer een gewone maandag was. Maanden was het zo dat alle dagen aanvoelden als zondag bij mijn ochtendwandeling. Stilte. Minder vliegtuigen. Minder fietsers en wandelaars. Je hoorde de vogels fluiten in plaats van het geluid van auto’s en vliegtuigen. Wat waardeerden we deze dingen in de lockdown periode. Maar het was en is een uitdagende periode. Twee dingen die mij specifiek in deze ongewone periode hebben geholpen, zijn yoga krachttraining en Yoga Nidra.

 

Krachttraining

Ze zeggen wel dat zitten het nieuwe roken is. De rust die je lichaam kreeg de eerste weken in lockdown was ten eerste fijn. Het was rustgevend niet te hoeven haasten van het ene plekje naar het andere. Maar ik kreeg ook minder energie. Dus herinnerde ik me het advies om mijn hormonen in balans te brengen van gynaecologe Ginny Chamorro – krachttraining! Vrouwen verliezen sneller spieren en spiermassa na hun 40ste. Toen ze dit mij vertelde, stelde ik me al voor in de sportschool met die gewichten – ik wilde dat echt niet! Mijn excuus was altijd dat mijn Vinyasa yoga genoeg kracht elementen bevatte en ik ook steeds sterker werd. Ineens kon ik de kraanvogel na jaren vinyasa flows te hebben gedaan bijvoorbeeld. Maar nu voelde het juist om er anders naar te kijken. De verandering die ik tijdens lockdown heb doorgevoerd, is elke dag iets van krachttraining te doen. Al is het maar enkele minuten met een ‘7min workout’. Sommige dagen is het iets meer met een reeks zonnegroeten. Andere dagen een complete flow. Ik zou het echt aanraden – ook als je regelmatig aan actievere yoga les volgt - je krijgt er energie van door het elke dag te doen.

 

Yoga Nidra

In tegenstelling tot de rust die ik kreeg in mijn lichaam aan het begin van de corona maatregelen, was het in mijn hoofd een drukte van belang. Vooral rond de persconferenties merkte ik dat mijn hoofd super druk was en dat ik dit niet kon kalmeren. Ik bleef maar doordenken over scenario’s, wat als, maar dan, kan ik nog, kan ik weer… Rationeel gezien zei ik tegen mezelf dat het niet hielp dit allemaal door te denken maar het stopte maar niet. Na één persconferentie deed ik Yoga Nidra met een app en ben niet meer gestopt en ben het blijven doen! Zoveel deed het met me dat ik nu een training aan het volgen ben om dit beter te kunnen lesgeven.

Wat is Yoga Nidra? Je hoort het vaak benoemen als Yoga Slaap meditatie. Misschien ben je het wel eens tegengekomen aan het einde van de yoga les en merkte je dat de savasana langer duurde en dat je bijna in slaap viel. Yoga Nidra is een diepe ontspanningsoefening waar je alert en actief blijft. Je luistert naar de stem van de docent die je door een bepaald aantal oefeningen heen praat. Dit kan zijn positieve affirmaties, volledige body scan, beelden/gevoelens/tegenstellingen oproepen en ademhalingstechnieken. Het laat je lichaam toe in parasympatische staat te komen (de ‘uit’ modus van je zenuwstelsel) wat we zo nodig hebben.

De beschrijving die mijn docent Ram Jain van Arhanta Ashrams gebruikt is “Yoga Nidra removes disturbances of the mind”. Het beoefenen van Yoga Nidra maakt je hoofd helder, vrij en verwijdert alle dingen die er niet in horen voor jou. Dit is zeker wat ik nodig had en heb en ook zeer sterk merkte.

Wat heb je nodig om Yoga Nidra te doen? Het fijnste is om te gaan liggen op een plekje waar je niet gestoord wordt. Je kunt op een mat liggen of op je bed, je hoofd op een klein kussentje of handdoek en een deken over je heen. Wat heel fijn is, is om een oogkussen te gebruiken. Je kunt kijken of je eigen yoga docent Yoga Nidra met je kan delen of anders kun je een app gebruiken zoals HouseofDeeprelax.

 

Wat heb jij veranderd tijdens de corona periode?

Het is niet te laat om te kijken of deze twee dingen jou ook kunnen helpen, ook al ben je ervaren yoga student of zelfs docent. Kijk of je krachttraining en Yoga Nidra aan je routine kan toevoegen. Wat zou voor jou werken? Bij mij werkte elke ochtend 7 minuten krachttraining, aangezien ik ook mijn ontbijt uitstel en zo lang mogelijk vast. Voor mij werkte Yoga Nidra 20-30 min de meeste middagen of avonden en elke maandagochtend als start van de week. Wat werkt voor jou? Neem een moment om je eigen routine te bekijken. Kijk dan waar je het makkelijkst bij kunt aansluiten. Nieuwe routines komen makkelijker tot stand als je ze bij oude routines aansluit. Sterkte!

 

Ben je geïnteresseerd yoga krachttraining en Yoga Nidra te beoefenen met mij, Nelly Kloet? Neem dan GRATIS deel aan mijn ‘Yoga voor Hormonen’ op dinsdag 30 juni of dinsdag 14 juli. Voor gratis tickets klik je hier en gebruik de code SUPERYOGA:

https://hormonen30juni.eventbrite.nl
https://hormonen14juli.eventbrite.nl

 

Door Nelleke Kloet, www.nellykloetyoga.com, yoga en marketing

Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
30.000+ tevreden klanten