• Winkelmandje
€0,00
0

Een supergezond cholesterol

  • Geplaatst op
Een supergezond cholesterol

Voorkom of verlaag een te hoge dosering cholesterol in je lichaam met een paar simpele aanpassingen in je leven. Yoga en gezonde voeding staan centraal. Vind acht tips voor een gezonde levensstijl.

We weten allemaal dat onze voeding een hoge dosering cholesterol (en triacylglycerol) in ons lichaam kan veroorzaken maar wist je ook dat je je ‘slechte’ cholesterol (LDL) kunt verlagen en je ‘goede’ cholesterol kunt verhogen (HDL) met een paar simpele aanpassingen in je leven?

Waarom is ‘goede’ cholesterol goed en ‘slechte’ cholesterol slecht?

Er zijn twee typen cholesterol te onderscheiden:
1) LDL (low-density cholesterol) welke meestal ‘slechte’ cholesterol wordt genoemd en
2) HDL (high-density cholesterol) welke vaak ‘goede’ cholesterol wordt genoemd.

Het slechte cholesterol stimuleert vet in de bloedbaan terwijl het goede cholesterol een teveel aan slechte cholesterol en triacylglycerol verwijdert uit de bloedbaan en dus de gezondheid van ons hart beschermt.


Hoe hoger de verhouding tussen LDL en HDL is hoe hoger het risico op aderverkalking (het verharden en verstoppen van de aderen) waardoor de kans op hartfalen toeneemt. Het aanpassen van je levensstijl om het cholesterol niveau te verlagen is de beste keuze. Medicatie kan op lange termijn negatieve gevolgen hebben op de gezondheid terwijl een gezonde manier van leven en eten je cholesterol zal verlagen op een natuurlijke manier maar ook de rest van je gezondheid ten goede komt.


Wat yoga hiermee heeft te maken

Door het beoefenen van yoga houd je je bezig met twee belangrijke factoren die een gezond cholesterolgehalte stimuleren:
- Het onderhouden van een gezond gewicht: overtollig gewicht stimuleert het slechte cholesterol (LDL) en weinig doen en veel stilzitten (inactiviteit) onderdrukt het goede cholesterol (HDL). Yoga betekent bewegen en het tegenovergestelde van inactiviteit waardoor het een goede boost is voor het goede cholesterol en een goede manier is om overgewicht te voorkomen!
- Het minimaliseren van stress: als ons lichaam onderhevig is aan stress, produceert het meer (slecht) cholesterol. Door yoga te beoefenen werk je actief aan het minimaliseren van je stress level waardoor je lichaam niet wordt benadeeld door een hoge dosering LDL.


Superyoga!

Bij Superyoga.nl zijn we van mening dat voeding en yoga dicht bij elkaar liggen in een gezonde levensstijl. Behalve de twee gunstige factoren die yoga kan bieden op het cholesterolgehalte, bepaalt voeding tevens een groot deel hiervan. Hieronder volgen zes tips met betrekking tot voeding die een positief effect op je cholesterol gehalte hebben:

Tip 1. Eet en drink veel fruit en groente: ze helpen bij het verlagen van LDL cholesterol. Voornamelijk knoflook, uien, appels, peren, avocado’s, bessen, kool, donkergroene bladgroente en aubergine zijn goed voor je.

Tip 2. Eet voedsel dat fytosterolen bevat: voeding dat rijk is aan fytosterolen bindt met cholesterol in de darmen en verlaagt de opname van het slechte cholesterol (LDL). fytosterolen zijn in de structuur vergelijkbaar met cholesterol en hebben een beschermende functie voor het hart. Neem voeding op in je dagelijkse patroon dat rijk is aan fytosterolen zoals noten waaronder amandelen, pistachenoten, walnoten & macadamia noten, zaden zoals zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaad en lijnzaad, avocado’s en koudgeperste oliën zoals lijnzaadolie, sesamolie, pompoenolie, zonnebloemolie en olijfolie.

Tip 3. Eet veel vezels: vloeibare vezels zijn vooral goed om de opname van het slechte cholesterol in de darmen te verkleinen. Goede bronnen van vloeibare vezels zijn haver, gerst, peulvruchten, chiazaad, lijnzaad, bonen, pompoen, wortels, kool en pectine bevattend fruit zoals appels, aardbeien, druiven en citrusvruchten. Vloeibare vezels blijven gewoon aanwezig in verse fruitsappen!

Tip 4. Eet veel essentiële vetzuren: de hoeveel goede cholesterol (HDL) neemt toe als we meer voeding eten waar essentiële vetzuren in zitten zoals vette vis (zalm, haring, makreel, tonijn, forel), walnoten, lijnzaad en chiazaad.

Tip 5. Vermijd verzadigde vetten: een teveel aan verzadigde vetten kan het cholesterolniveau doen stijgen net zoals het eten van teveel suiker en snelle koolhydraten dit doen, aangezien deze laatste twee worden omgezet in verzadigde vetten in je lichaam. Voorkom volle en vette zuivelproducten, vet vlees, suiker bevattend voedsel (tsja, dit is tegenwoordig bijna alles wat niet rauw en biologisch is en wat in een zakje, pakje of potje zit) en witte snelle koolhydraten (zoals witte pasta).

Tip 6. Vermijd transvetten: transvetten verhogen het slechte cholesterol, en verlagen het goede cholesterol, verhogen verstoppende factoren en stimuleren ontstekingen, waardoor het de meest nadelige invloed op de gezondheid van je hart heeft. Transvetten zitten in bewerkt voedsel zoals margarine, fastfood, bewerkte oliën, en alle gebakken voeding welke bewerkte en houdbare vetten bevatten zoals gebak, taarten en koekjes.


Doe er je voordeel mee!