• Winkelmandje
€0,00
0

5 winterboost tips

  • Geplaatst op
5 winterboost tips

Minder energiek in de winter? Volg onze 5 tips, trotseer de winterkou en vind je energie weer terug!

Een winter in Nederland betekent weinig zon en koude dagen. We zijn hierdoor al snel dagenlang binnen te vinden. Je kunt natuurlijk lekker genieten van je favoriete tv series en een kopje thee op de bank, maar te veel binnen stil zitten werkt niet positief voor je gezondheid. Val je al snel in slaap als je op de bank ploft na een dag hard werken? Vermoeidheid is een veelvoorkomend probleem vandaag de dag en we voelen ons als snel minder energiek en misschien zelfs wel futloos. Hieronder vind je vijf tips die je helpen de winterkou te trotseren en je energie weer terug te vinden!


Structuur: een juiste dagindeling voorkomt stress en levert energie op. Dus op tijd je bed in en uit! Eet op gezette tijden en denk aan je gezonde tussendoortjes om je energielevel hoog te houden. Structuur zorgt ervoor dat je je taken van die dag goed kunt uitvoeren, zonder in de stress te schieten. In de wintermaanden zijn we vaak druk met school en werk, daarom is het extra belangrijk om een goede dagindeling voor jezelf te hanteren.


Powerfood: een groot deel van je energie komt van binnenuit en dus is het belangrijk wat je je lichaam in stuurt. Alle mineralen en de meeste vitaminen zorgen voor energie, zo dragen magnesium en de vitaminen B bij aan het opwekken van energie in je lichaam. De superfood macapoeder bevat B-vitaminen, magnesium én eiwitten, wanneer je deze superfood toevoegt aan je smoothie krijg je direct een goede basis binnen. Groene groenten zitten ook bomvol met mineralen en vitaminen, voeg een handje spinazie aan je salade of smoothie toe!


Sleep well: slapen is ontzettend belangrijk en wordt vaak onderschat maar vormt de basis voor je dagelijkse prestaties. Genoeg slapen zorgt voor meer energie, een betere focus, een goed humeur, een gezonde huid en een goede hormoonbalans. Tijdens je slaap krijgen je hersenen de tijd om zich op te laden en opgedane informatie te verwerken. Dit komt je productiviteit gedurende de dag ten goede. Probeer een vast slaapritueel aan te houden, een vast ritueel helpt je lichaam namelijk om zich voor te bereiden op de slaap. Zo kun je bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen doen, maar ook een warme douche nemen of een tijdschrift lezen.


Blijf in beweging: sporten, iedere dag fietsen of lopen, fysiek werken, of andere vormen van lichaamsbeweging zijn allemaal goed. Blijf ondanks het koude weer bewegen. Je krijgt er een goed humeur van en je voelt je tevreden na je work-out. Je lichaam heeft baat bij een goed ritme, zodat alle lichaamsprocessen optimaal worden uitgevoerd en het optimaal kan profiteren van alle voedingsstoffen die je binnen krijgt op een dag. Bovendien is het goed voor je geest en gezondheid om afstand te nemen van je dagelijkse bezigheden.


Rust: waar rust is, is energie. Plan bewust rustmomenten in en maak je lichaam en hoofd vrij van dagelijkse bezigheden en stress. Een ideaal moment om je yogamat uit de kast te trekken en een paar ontspanningsoefeningen te doen. Met Youtube kom je een heel eind. Vind je het lastig om zelf te beginnen? Probeer dan eens een les voor beginners op de sportschool.


Bovenstaande tips in één keer opvolgen is niet heel reëel, pak het daarom stapje voor stapje aan. Begin bij het aanpakken van je structuur en bekijk kritisch wat je je lichaam in stuurt. Krijg je bijvoorbeeld genoeg magnesium en eiwitten binnen? Als je deze twee stappen op orde hebt is het belangrijk om te kijken naar je slaapprestaties en aanvullend naar je beweging. Met deze basis kun je tenslotte heel goed rustmomenten in plannen en afstand nemen van je dagelijkse bezigheden, zodat ook op deze manier meer energie vrijkomt!