• Winkelmandje
€0,00
0

15 tips om voordelig gezond te eten

  • Geplaatst op
15 tips om voordelig gezond te eten

Gezonde levensstijl, maar niet een al te groot budget? Profiteer van 15 besparende tips om met een kleiner budget gezond te kunnen eten. Van seizoensgroenten tot online shoppen.

Gezond eten voor weinig

Regelmatig komt de vraag ‘hoe je voordelig maar verantwoord boodschappen kunt doen’ voorbij. En terecht, want als je de boodschappen niet op een verantwoorde manier doet, geef je al snel (te) veel geld uit. Biologische producten zijn over het algemeen duurder dan de niet-bio producten. En boodschappen doen bij de natuurwinkel is nu eenmaal duurder dan bij de voordelige supermarktketens.

Wij geven hieronder een vijftiental besparende tips om met een kleiner budget gezond te kunnen eten:
 

  1. Koop zoveel mogelijk seizoensgroenten en seizoensfruit. 
  2. Koop fruit als aardbeien, blauwe besjes en frambozen voor je smoothies of yoghurt uit de diepvries. Je kunt hier lang mee doen en het is doorgaans voordeliger dan vers fruit.
  3. Let op met dure groenten: tomaten, paprika, aubergine en aardappel kunnen flink geprijsd zijn. Zoek de juiste aanbiedingen en vries vers gemaakte porties in.
  4. Leer nieuwe groenten kennen! Pompoen, knolselderij en pastinaak zijn relatief goedkoop en je maakt er heerlijke gerechten mee.
  5. Kruiden zijn vaak duur. Zet je eigen kruiden in een pot.
  6. Met een kleiner budget is het lastig alle groenten en fruit biologisch te kopen. Check welke soorten veel bestrijdingsmiddelen bevatten, probeer die dan bio te kopen. Voor groenten en fruit die minder bestrijdingsmiddelen bevatten en een dikke schil hebben kun je besluiten hier minder op te letten. 
  7. Koop geen pakjes en zakjes. Maak zoveel mogelijk zelf. Je kunt hierdoor vaak meerdere keren met een saus of dip doen waardoor je én tijd én geld bespaart.
  8. Koop de goedkoopste varianten in de natuurwinkel. Dit scheelt soms aanzienlijk! 
  9. Zoek boeren, boerenmarkten en biologische marktjes in je buurt.
  10. Kook in grotere hoeveelheden (hello vriezer), dit werkt uiteindelijk besparend. 
  11. Voorkom voedselverspilling.
  12. Shop online bij goedkopere webwinkels en check (bulk) aanbiedingen.
  13. Sommige producten zoals humus (zonder e-nummers etc.) haal je voordelig bij een Turkse winkel. 
  14. Ga niet eindeloos bakken en kies niet de meest complexe recepten uit, maar kies voor een simpele basis waar je langer mee kunt doen.
  15. Meer winkels krijgen een gezond assortiment: wissel je winkels af en houd het assortiment in de gaten. Zelfs verschillende supermarkt ketens doen al mee.


Met bovenstaande tips is het mogelijk een goed begin te maken om op een relatief voordelige manier gezond te eten. Houd de aanbiedingen in de gaten en maak er je eigen sport van! Draai vaker producten om en lees de ingrediëntenlijst, zo kom je erachter wat je wel en niet kunt kopen. Met name in het begin kost dit wat meer tijd, maar je merkt al binnen een maand dat je juist efficiënter boodschappen gaat doen én gezonder gaat eten.

Heb je wat meer tijd? Dan is het erg handig om rond sluitingstijd naar de markt te gaan, je hebt je groenten en fruit al gauw voor een klein prijsje. Vries fruit wat je uit de bulkpartijen over hebt in en je hebt direct een voorraad bevroren fruit. En, laat de auto staan, pak de fiets naar de winkel of markt!