Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
30.000+ tevreden klanten

Obstipatie en yoga

 

Last van obstipatie? Yoga kan uitkomst bieden!

Iedereen heeft weleens te maken gekregen met obstipatie. Een klacht die al voor kan komen als je een bepaald voedingsmiddel eet. Onrijpe bananen, alcohol, melk- en zuivelproducten, rood vlees, fastfood. De een krijgt er dunne ontlasting van, de ander krijgt er opstoppingen in de darmen van. Voor een keer moeite hebben op het toilet komt bij iedereen weleens voor. Pas echt wordt het een probleem als je pijn heb tijdens het poepen en/of als je krampen krijgt in je buik. Het eerste waar vaak aan gedacht wordt, is medicatie halen bij de drogist die laxerend werkt. Toch zijn deze middelen niet zonder risico en wordt de oorzaak van het probleem niet opgelost. Juist door een aanpassing van het dieet en de leefstijl kan constipatie langdurig en effectief worden voorkomen. Daarnaast zijn er andere methoden om verstopping in de darmen aan te pakken wat binnen een gezonde leefstijl past. Je denkt er misschien niet in eerste instantie aan, maar yoga kan positief werken tegen obstipatie. Hoe dat werkt, lees je in dit artikel.

 

Wat is obstipatie?

Bij obstipatie blijft ontlasting te lang in de dikke darm zitten en hoopt het zich op. Dit kan leiden tot krampen, pijn tijdens het poepen en ontlasting die droog is. Zodra je denkt dat het lukt om wel naar het toilet te gaan, lijkt het soms alsof er sprake is van diarree. Dit komt echter doordat dunne ontlasting langs de harde ontlasting lekt. Doordat er vaak hard gedrukt moet worden op het toilet, kan het zelfs zijn dat er aambeien ontstaan door dunne scheurtjes bij de anus. Bij langdurige obstipatie komt de ontlasting doorgaans minder dan drie keer per week. Al met al kan obstipatie dus tot allerlei hele vervelende klachten leiden.

 

Wat zijn oorzaken van obstipatie?

Er zijn uiteenlopende oorzaken van constipatie. Soms kun je hier weinig aan doen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je lijdt aan een ziekte, intolerantie of allergieën voor bepaalde voedingsmiddelen of het prikkelbare darm syndroom. Als je hiermee gediagnosticeerd bent, is het belangrijk je leefstijl zo in te richten zodat klachten geminimaliseerd worden.

Obstipatie kan ook veroorzaakt worden door het eten (of juist niet eten!) van bepaalde voedingsmiddelen, onvoldoende bewegen en ook medicijngebruik kan tot verstoppingen leiden doordat het darmstelsel lamgelegd wordt. Medicijnen die verstoppend kunnen werken, zijn bijvoorbeeld pijnstillers, morfine, antidepressiva, Parkinson medicijnen en anti-epileptica. Ook voedingstabletten die verkrijgbaar zijn bij de drogist kunnen dit effect hebben, bijvoorbeeld ijzertabletten.

Van voedingsmiddelen is algemeen bekend dat ze een groot effect hebben op onze darmflora. Alleen al weinig drinken kan tot obstipatie leiden, daarom wordt er aangeraden zeker 1,5 tot 2 liter vocht (waarvan het liefst zoveel mogelijk water) te drinken op een dag. Verder is van een aantal voedingsmiddelen bekend dat ze verstoppend werken maar ook zijn er eetwaren die juist een gezonde ontlasting bevorderen. Vezelrijk eten wordt dan ook veelal aangeraden. Vezels vind je in zilvervliesrijst, aardappelen, peulvruchten, groenten, fruit en volkoren- en roggebrood. Linksom of rechtsom, door een gezonde leefstijl erop na te houden waarbij je goed op je voeding let, kun je al een hoop doen tegen obstipatie. Wist je echter dat beweging ook een grote rol speelt?

 

Waarom beweging werkt tegen obstipatie

In gevallen van bijvoorbeeld medicijngebruik of een aandoening lijkt obstipatie onvermijdelijk. Toch kun je in ieder geval ervoor zorgen dat je leefstijl zo gezond mogelijk is voor je darmflora. Gezond en gevarieerd eten dus, voldoende drinken maar vooral ook beweging is van belang. Voor zover het lichaam het toelaat in ieder geval dagelijks een halfuur intensief. Een wandeling maken, joggen, zwemmen, fietsen of het huishouden doen. Het hoeft niet zozeer een sport te zijn, 30 minuten bewegen is voldoende. Je beweegt niet alleen de spieren en gewrichten, het hele lichaam komt in actie waaronder de darmen. En zodra de darmen in beweging komen, wordt de stoelgang ook op gang gebracht. Voedselresten kunnen zich beter verplaatsen zodat de kans op verstoppingen minder groot wordt. Je brengt de bloedcirculatie intern op gang en vastzittende gassen komen los. Je helpt dus eigenlijk de peristaltische (voortduwende) beweging van de darmen door te bewegen. Er zijn echter bepaalde bewegingstactieken die tot een nog beter resultaat leiden zonder dat je heel intensief bezig hoeft te zijn. Dit is met name fijn als je minder bewegingsvrijheid hebt. Dit is de reden dat yoga voor veel mensen met obstipatie belangrijk kan zijn.

 

Waarom is yoga zo effectief tegen obstipatie?

Met yoga kun je op meerdere manieren obstipatie tegengaan. Het is namelijk een samenspel van een juiste ademhaling en daardoor ontspannen en bepaalde bewegingen met de buik maken die de darmflora stimuleren. Omdat yoga zulke gevarieerde stijlen biedt die zowel ademhaling als beweging centraal stellen, kan dit zeer doeltreffend werken tegen obstipatie.

 

Ademhalingsoefeningen binnen de yoga tegen obstipatie

Wist je dat alleen al een gespannen houding kan leiden tot verstoppingen in de darmen? Normaal gesproken zou je bij aandrang altijd binnen afzienbare tijd naar het toilet moeten gaan. Vaak doe je dat ook wel, maar ben je te gespannen op het toilet zodat niet alles eruit komt. Uiteindelijk leidt ook dat tot verstoppingen. Daarom is het goed om te beginnen met lichaamsontspanning. Dat zou je met bepaalde yoga-oefeningen kunnen doen waardoor je rustiger op het toilet zit en obstipatie tegengaat. Een voorbeeld is in kleermakerszit op een meditatiekussen plaatsnemen. Vijf minuten lang je gedachten vrijmaken en je concentreren op je ademhaling kan al voldoende zijn om je helemaal te doen ontspannen waardoor een toiletbezoek niet meer een strijd hoeft te zijn.

 

 

Yoga poses die werken tegen obstipatie

Bepaalde poses binnen de yoga blijken zeer effectief tegen obstipatie te werken doordat ze met verschillende technieken de darmen vrij maken en op gang brengen. Denk bijvoorbeeld aan de neerwaartse hond. Deze yoga-pose werkt tegen constipatie omdat je druk haalt van bepaalde plekken in je lichaam. Vaak speelt druk een grote rol bij het ontstaan van opstoppingen. Haal je dat weg met bepaalde bewegingen zoals deze, dan kan dat helpen je darmen vrij te maken. Een andere pose die geavanceerder is maar ook doeltreffend werkt, is de zittende twist. Deze bevordert de doorbloeding in het bekkengebied en opent de heupen.

Het voordeel van deze poses is dat het niet alleen de beweging zelf is die effectief werkt. Ook de uitvoering ervan draagt er weer aan bij dat je beter kunt focussen op de ademhaling. Door ontspanning van spieren te stimuleren, de bloedcirculatie op gang te brengen, druk weg te nemen en de bewegingen van de darmen te ondersteunen, zal je merken dat yoga behoorlijk succesvol kan werken tegen obstipatie. Het is net als de juiste voeding een bewuste keuze als onderdeel van een gezonde leefstijl.

Gratis verzending vanaf €40
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
30.000+ tevreden klanten
Dit product is op dit moment helaas uitverkocht. Laat je e-mailadres hieronder achter en je ontvangt vanzelf een berichtje van ons als het product weer op voorraad is. We sturen je geen andere mails.