• Winkelmandje
€0,00
0

Stress door teveel sporten

  • Geplaatst op
Stress door teveel sporten

Stress, iedereen kent het. Maar wist je ook dat teveel sporten ernstige gevolgen kan hebben voor je gezondheid en je stresslevel? En hoe kom je weer van stress af? Wij leggen je uit hoe je aan stress komt en hoe je er vanaf komt.

We hebben allemaal wel eens stress gehad. Om je werk, relatie, een hachelijke situatie of een vervelende ziekte. Maar wist je ook dat te lang of te vaak sporten voor stress zorgt? Zo kan teveel sporten er uiteindelijk voor zorgen dat je aankomt, je immuunsysteem verslechtert en je algehele conditie achteruit holt. Een gebalanceerde lifestyle is dus van groot belang om gezond door het leven te gaan.


Hoe werkt stress?

Ieder lichaam vertoont iedere dag vormen van stress. Stress is in een normale mate gezond en zorgt ervoor dat we de dingen kunnen doen die we moeten doen (lees: opstaan in de ochtend, sporten, hard werken). Overal waar ‘te’ voor staat is meestal slecht voor je, zo ook teveel stress (ook wel spanning). Teveel stress wordt onder andere veroorzaakt door overmatige spanning, frustratie of een negatieve ervaring of situatie zoals een te hoge werkdruk of een traumatische ervaring.

Onze bijnieren spelen een belangrijke rol bij het omgaan met stress. De bijnieren produceren uit ons cholesterol (welke ook in balans gehouden moet worden) een stofje genaamd cortisol dat als reactor optreedt op het moment van stress. Het stelt ons lichaam in staat om snel energie te kunnen verbruiken waardoor we alert zijn en om kunnen gaan met gevaarlijke situaties. Cortisol vult de energietekorten aan die in stressvolle situaties ontstaan door de welbekende stof adrenaline. Tegelijkertijd verhoogt cortisol de bloedsuikerspiegel waardoor afvallen moeilijker is en je energielevel erg kan schommelen.


It’s yoga time!

Alle lichaamsprocessen werken het beste als ze perfect uitgebalanceerd zijn. Niet teveel cortisol en niet te weinig dus. Met een paar simpele aanpassingen in je lifestyle voorkom je een hoge aanmaak van cortisol of balanceer je je lichaam weer goed uit bij teveel stress:


Yoga
Yoga is een bijzondere sport waarbij lichaam en geest een nauwe samenwerking kennen. Door de controle van de geest stel je jezelf instaat om je lichaam te controleren. Bij yoga kent je lichaam geen stressreacties waardoor de aanmaak van cortisol wordt geminimaliseerd. Simpel gezegd creëer je met yoga rust in je lichaam waardoor je stresslevel afneemt.
 

Ritme
Zorg voor een goed dag en nachtritme: ’s ochtends moet je lichaam de meeste hoeveelheid cortisol aanmaken, ’s avonds de minste. Sta op tijd op, slaap voldoende, zorg overdag voor voldoende daglicht en kijk niet (te veel) op blauwe schermen van onder andere je smartphone of tablet voordat je gaat slapen.
 

Niet teveel sporten
Sport niet te lang en niet te vaak achter elkaar. Je lichaam maakt tijdens een workout cortisol aan omdat je bovengemiddeld actief bent. Te lang sporten (langer dan 45 minuten) zorgt voor een grote hoeveel cortisol in je lichaam. Hetzelfde geldt voor te vaak achter elkaar sporten (vaker dan twee dagen achtereenvolgens). Liever extreme maar korte inspanning dan langdurige inspanning.
 

Vermijd stimulerende middelen
Alcohol, drugs, cafeïne en theïne zijn voorbeelden van stimulerende middelen. Voor velen zijn dit middelen om juist rustig te worden of stress te verminderen. Helaas werkt dit in de realiteit andersom: ze verhogen juist de gemiddelde aanmaak van cortisol in je lichaam. Energiedrankjes, koffie en frisdranken stimuleren de aanmaak van cortisol en maken je ‘extra alert’ terwijl dit niet nodig is. Je houdt je lichaam voor de gek omdat de aanmaak van cortisol oorspronkelijk bedoeld is om alert te kunnen reageren op bedreigingen en gevaarlijke situaties.

Van alcohol word je niet bepaald ‘extra alert’ maar alcohol onttrekt vocht aan je lichaam waardoor deze uitdroogt en in de stressmodus schiet met een verhoogde productie van cortisol als gevolg. Alcohol zorgt voor stress dus.


Gezond eten heeft veel invloed

Voor een gezonde balans in je lichaam is een gezond eetpatroon essentieel. Zo kan een ongezond eetpatroon resulteren in niet stabiele cortisolwaarden, en omgedraaid kan een gezond eetpatroon een positieve uitwerking hebben op je stresslevel. Zo helpen de vitaminen B5, B11 en C om het je cortisolwaarden te stabiliseren. Veel groenten en fruit eten dus en weg is die stress!