• Gratis verzending vanaf €40,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 70.000+ tevreden klanten

Loopmeditatie

 

Wat is loopmeditatie?

Loopmeditatie is een vorm van mediteren dat ook wel mindful wandelen wordt genoemd. Met de volle aandacht voor het moment maak je een wandeling. Je richt je aandacht op de ademhaling, op het voelen van je lichaam en op alles wat je met je zintuigen waarneemt tijdens de wandeling.

 

Het verschil tussen wandelen en loopmeditatie

Uit talloze onderzoeken is gebleken dat wandelen een stress verlagend effect op lichaam en geest heeft. Wanneer je spanning of negatieve gevoelens ervaart, dan kan wandelen daar goed tegen werken. Het bevordert namelijk de concentratie, creativiteit en het geluksgevoel en je krijgt er ook nog eens meer energie van. Toch kan piekeren een onderdeel zijn van je wandeling. Daarom heeft loopmeditatie of mindful wandelen een belangrijke toegevoegde waarde. Je gaat helemaal met aandacht voor het hier en nu de wandeling maken. Het zorgt dat je geest gevrijwaard wordt van de constante gedachtestroom waar je in zit. Daardoor ga je beter los kunnen laten en is het positieve effect van loopmeditatie nog groter. Je leert tijdens een loopmeditatie dat de gedachten er mogen zijn, maar je laat ze even voor wat het is en aanschouwt ze van een afstand. Het moment waarin je zit is leidend en je neemt alles zorgvuldig met al je zintuigen op: wat zie je? Wat ruik je? Wat hoor je? Wat voel je in je lichaam? Wat daarbij ook van belang is, is dat het oordeelvrij is. Dwaal je even af met je gedachten, dan is dat geen probleem. Je keert met zelfcompassie terug naar de focus op je omgeving.

 

Hoe kan ik zelf lopend mediteren?

Loopmeditatie is aan de ene kant laagdrempelig, aan de andere kant vergt het oefening. Het is verleidelijk om tijdens het wandelen af te dwalen met je gedachten. Daarom is belangrijk dat je elke keer de focus op het hier en nu probeert te houden. Ga je naar buiten voor je loopmeditatie, dan is het fijn dat je de focus helemaal kunt leggen op wat je om je heen ziet en hoe je voeten de grond raken. Probeer je aandacht op de volgende zaken te houden:

    • Adem de frisse lucht en de geuren in en focus je daarbij op je ademhaling. Probeer rustig en via de buik in- en uit te ademen. Voel de lucht naar binnen en naar buiten stromen
    • Tijdens het lopen kun je een bodyscan toepassen. Hoe voelt je lichaam aan als je loopt? Ga elk stukje af om zo het contact tussen geest en lichaam te leggen. Voel hoe je voeten de grond raken en wat daarbij gebeurt.
    • Wat neem je waar met je ogen? Geniet van het licht en de kleuren die daaruit voortvloeien die jij waarneemt. Maak je een wandeling tijdens een mooie zomerdag, geniet dan van het groen dat tegen het blauw van de lucht afsteekt. In de herfst kun je genieten van de mooie goudgele blaadjes. Neem het allemaal in je op.
    • Veel mensen zijn visueel ingesteld. Maar wat als je nu de focus legt op wat je hoort? Hoor je vogels? Hoor je het ruisen van de wind door de bomen of hoor je de golven in de branding? Misschien hoor je wel helemaal niets, zelfs daar kun je de aandacht op richten. Sterker nog, helemaal niets horen kan ontzettend ontspannend werken.
    • Hier zou je misschien niet snel aan denken, maar ook wat je proeft is een aandachtspunt tijdens een loopmeditatie. Als je iets lekkers eet tijdens het wandelen, dan mag je hier ook alle focus op leggen. Geniet van de smaak, van de structuur en de voldoening die je eruit haalt.

Ga je naar buiten voor je loopmeditatie, dan is het belangrijk dat je een omgeving uitkiest die rustgevend werkt. Een bos, langs het strand of in de weide. Het zijn allemaal opties die ervoor zorgen dat je beter de geconcentreerd kunt blijven omdat je minder snel afgeleid wordt.

 

Kan ik ook binnen een loopmeditatie doen?

Mindful wandelen hoeft niet beperkt te blijven tot buitenshuis. Ook binnen is het mogelijk om een loopmeditatie te doen. Als je binnen gaat lopen, kies dan een ruimte uit waar je met kleine pasjes toch een rondje kunt maken of een lijn heen en weer kunt lopen. Bij een loopmeditatie binnen, leg je alle focus op de ademhaling zoals bij veel mindfulness meditatievormen gebeurt.

 

Loopmeditatie onder begeleiding

Als je het lastig vindt om volledig geconcentreerd te wandelen, dan kan het helpen om in een groepje een loopmeditatie of stiltewandeling te ondernemen. Dat wordt vaak gedaan onder leiding van een docent die een geschikte omgeving kiest, en die tijdens het wandelen tips mee kan geven. Daarmee kun je jezelf steeds een stukje verbeteren en zal het positieve effect van een heerlijke mindful wandeling steeds groter worden.

Gratis verzending vanaf €40,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
70.000+ tevreden klanten
Dit product is op dit moment helaas uitverkocht. Laat je e-mailadres hieronder achter en je ontvangt vanzelf een berichtje van ons als het product weer op voorraad is. We sturen je geen andere mails.