10% korting met code SINT10
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 100.000+ tevreden klanten

Borstademhaling

 

Hoe gaat de borstademhaling?

De borstademhaling is een oppervlakkige manier van ademen waarbij de buitenste spieren tussen de ribben zich samentrekken. Hierdoor beweegt het borstbeen en daarmee de ribben naar boven en wordt het borstbeen groter zodat er nieuwe lucht het lichaam in kan stromen naar de longen. Bij het uitademen bewegen de ribben en het borstbeen weer omlaag en kunnen ze ontspannen. Het borstbeen wordt weer kleiner.

Borstademhaling wordt ook wel ribademhaling genoemd. De ribben spelen een belangrijke rol in deze manier van ademhalen. Specifiek de tussenribspieren spelen een grote rol tijdens het ademhalen. De binnenste en de buitenste tussenribspieren trekken bij een borstademhaling samen, hierdoor trekken de ribben naar elkaar toe en kan er ruimte ontstaan in de borstholte om lucht in te ademen.

 

Wat zijn de effecten van een borstademhaling?

De effecten van de borstademhaling zijn over het algemeen minder stimulerend voor het lichaam in gezondheidseffecten dan andere ademhalingsmethoden of ademhalingsoefeningen. Dat komt omdat de borstademhaling een oppervlakkige ademhaling is waarbij er relatief weinig lucht wordt ingeademd. En juist meer zuurstof in het lichaam en dieper ademhalen is hetgeen wat het lichaam laat kalmeren en ontspannen.

Een borstademhaling gaat vaak gepaard met spanning en zenuwen. Als iemand ergens van geschrokken is of ergens zenuwachtig voor is, wordt het ademhalingsritme vaak oppervlakkig en kort. De hartslag versnelt ook doordat de lucht oppervlakkig wordt ingeademd, hierdoor komt de zuurstof niet diep genoeg het lichaam in. Bij een snelle hartslag en oppervlakkige ademhaling krijgen de hersenen het signaal dat er gevaar dreigt, het lichaam verkeert in de staat van de ‘fight or flight mode’.

Je kunt je voorstellen dat als we het grootste gedeelte van de dag op deze manier ademhalen, dit niet per se een bevorderend effect heeft voor het verminderen van bepaalde lichamelijke kwaaltjes of klachten. Het gaat erom dat je meer van je longcapaciteit en spieren kunt gebruiken bij het toepassen van een andere ademhalingsmethode zoals bijvoorbeeld een buikademhaling. Hiermee kun je het lichaam laten kalmeren.

Lichamelijke reacties die kunnen ontstaan door de borstademhaling zijn:

  • Vermoeidheidsklachten;
  • angst;
  • nervositeit;
  • spierpijn;
  • hoge bloeddruk;
  • versnelde hartslag;
  • spanning in het hele lichaam;
  • hoofdpijn;
  • kortademigheid;
  • stressgevoelens.

Ondanks de minder bevorderlijke effecten die ademhalen via de borst kan hebben, is niet gezegd dat het nooit goed is om (bewust) op deze manier te ademen. Feit is namelijk ook dat heel veel mensen ademen via de buik en hier misschien niet eens bewust van zijn.

Als je bijvoorbeeld aan het sporten bent of je moet je ergens voor haasten dan kan een oppervlakkige ademhaling makkelijker werken voor het lichaam. Het beoordelen van typen ademhalingstechnieken die optimaal werken voor het lichaam, verschilt per persoon.

 

Wat is het verschil tussen de borstademhaling en buikademhaling?

Het verschil tussen de borstademhaling en buikademhaling is dat de buikademhaling dieper en langer is en wordt uitgevoerd via de middenrifspier in tegenstelling tot de borstademhaling waarbij de tussenribspieren worden gebruikt. Door de diepere inademing bij de buikademhaling kan er meer zuurstof de bloedbaan in stromen.

De voornaamste verschillen tussen de borst- en buikademhaling op een rijtje:

  • Borstademhaling kost meer energie dan de buikademhaling omdat er bij de buikademhaling buikspieren worden gebruikt om aan te spannen;
  • Borstademhaling is oppervlakkiger dan de buikademhaling;
  • Met de buikademhaling is het lichaam in staat om veel meer lucht in te ademen omdat de volledige longcapaciteit wordt benut. Dit heeft veel positieve voordelen voor het lichaam. Je versterkt de middenrifspier en vergroot de longcapaciteit;
  • Doordat je bij de buikademhaling meer zuurstof inademt, is het ook mogelijk om meer koolstofdioxide uit te ademen. De afvoer van koolstofdioxide in ons lichaam is belangrijk omdat het via verschillende weefsels getransporteerd wordt en ook wordt uitgewisseld in het bloed. Soms kan er bij ademen via de borst een disbalans ontstaan tussen zuurstof en koolstofdioxide wat zich uit in hyperventilatie.

 

Adem ik via mijn borst of via mijn buik?

Of je via de borst of buik ademt, is een vraag die je jezelf na het lezen van dit artikel misschien wel stelt. Het is altijd goed om bewust te worden van je eigen persoonlijke ademhalingsmethode. Dit kan je de nodige informatie of inzichten geven en je kunt deze informatie eventueel koppelen aan je gemoedstoestand.

De beste manier die je zelf kunt toepassen om meer inzicht te krijgen in je ademhalingspatroon, is door heel bewust je eigen lichaam en ademhaling te observeren. Dit kun je zowel liggend als zittend doen, dat hangt geheel van je eigen voorkeur af.

Plan dit moment vooral in wanneer je in een rustige stemming bent en je niet gehaast voelt of gebonden bent aan tijd. Je kunt zo’n moment van observeren ook uitvoeren als je gaat mediteren, bij bijvoorbeeld een geleide meditatie wordt ook weleens gevraagd om te focussen op je ademhaling.

Het is handig om je handen op je buik te leggen en goed te voelen. Bij het observeren van de bewegingen van je buik tijdens het in- en uitademen is het belangrijk om te voelen of je buik hierin meebeweegt. Als er sprake is van ademhalen via de buik, zul je opmerken dat het buikgebied duidelijk op en neer beweegt. Of als het ware uitzet op de inademing. We spreken dan hoogstwaarschijnlijk van een buikademhaling.

Als je opmerkt dat je buik vrijwel niet beweegt en je meer beweging ervaart rondom het borstgebied en de ribben, kun je stellen dat je waarschijnlijk meer via de borst ademt.

Ondanks de verschillen in effecten van de manieren van ademhalen is niet gezegd dat borstademhalen per definitie fout is. Het kan juist goed zijn voor je lichaam om verschillende ademhalingsmethoden uit te proberen om te ervaren wat het voor je lichaam doet, dit verschilt ook per persoon.

 

Wees er altijd zeker van dat je weet wat je doet

De ademhaling is een krachtige tool die een directe uitwerking op het lichaam heeft. Voer bij twijfel, ziekte, zwangerschap of welke andere reden voor twijfel daarom nooit zomaar een oefening uit maar raadpleeg eerst een medisch expert of een ademcoach zodat je er zeker van kunt zijn dat je weet wat je doet.

Onze pagina's over ademhaling zijn puur informatief en onder voorbehoud. Wij, Superyoga, kunnen niet instaan voor het toepassen van de oefeningen en kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die voortvloeit uit het opvolgen van de informatie op deze pagina. Gebruik de informatie altijd bewust en neem je eigen verantwoordelijkheid.

 

Aanbevolen producten

Door het gebruik van de website ga ik akkoord met de cookies die nodig zijn om de website ervaring te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
100.000+ tevreden klanten
out-of-stock-popup-content