• Gratis verzending vanaf €40,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 75.000+ tevreden klanten

Starten met journallen

  • Geplaatst op
  • Door Lisanne - Superyoga
Starten met journallen

Journallen kan je enorm helpen bij het ordenen van gedachten, bewust leven, meer positiviteit, het varen van je eigen koers en het hebben van meer focus. Journaling is eigenlijk niet zoveel anders dan met een pen de gedachten die in je hoofd rondzweven op papier schrijven, het is in feite een stuk zelftherapie. Het kost niet eens veel tijd, in vijf tot tien minuten kun je al klaar zijn! Starten met journallen kan je enorm vooruit helpen. Onrust, stress en een hoofd vol zorgen maken plaats voor zelfvertrouwen, positieve gevoelens en meer focus.

Journaling

Voorheen waren het termen als een dagboek bijhouden en vandaag de dag spreken we wat sneller van journaling of journallen. Het is een Engelstalig woord voor het opschrijven van wat je bezig houdt. De één schrijft dagelijks op wat de planning van de (volgende) dag wordt en de ander gebruikt het moment om met meer dankbaarheid in het leven te staan door van het journallen een dankbaarheidsoefening te maken. Je kunt het moment van schrijven ook goed gebruiken om te reflecteren. Wanneer je een gewoonte maakt van het schrijven en reflecteren, ontstaan er andere positieve gedachten en gewoontes. Dit zorgt voor meer gelukkige momenten en dat is super belangrijk. Er zijn namelijk veel meer complimenten of positieve gebeurtenissen nodig om het effect van één negatieve ervaring of opmerking te vereffenen.

Het journallen helpt je om gedachten te ordenen. We hebben al gauw zo’n 60.000 gedachten per dag, het is dus niet zo gek als je iets niet meer kunt herinneren of wanneer je gedachten één grote brei vormen, waardoor je het overzicht kwijt raakt. Het bijhouden van je gedachten op papier is de ideale manier om inzichten vast te leggen en onnodige gedachten los te laten.

 

Starten met journallen

Hoe begin je met journallen? Neem de tijd om te zitten, pak een pen en een stuk papier en schrijf gedachten die in je hoofd rondspoken op. Probeer niets te forceren en denk niet te veel na over wat je opschrijft. Let niet op spelfouten en lees zo weinig mogelijk na, zo kom je sneller in een flow en dat zorgt er vaak voor dat je meer opschrijft dan je van te voren dacht.

Bedenk van te voren waarom je wilt schrijven en stem je momenten hierop af. Zo kan het zijn dat je alleen wilt schrijven als je de behoefte voelt of dat je juist liever een wekelijks of dagelijks vast moment van het journallen maakt. Een vel papier, schriftje of een journal kunnen fijne tools zijn. Schrijf je liever van je af op een telefoon of laptop? Niets is fout!

 

 

Een journal kan van toegevoegde waarde zijn, omdat deze vaak vol inspiratie zit. Zo vind je in de journal van Monday allerlei handige afbeeldingen, oefeningen en inspirerende quotes terug. Een journal begeleidt je tijdens het opschrijven van je gedachten. Het kan tijdens het schrijven ook helpen om vragen aan jezelf te stellen als: Hoe voel ik me nu? Hoe ga ik vandaag het verschil maken? Waar word ik vandaag blij van?

 

Jouw favoriete moment

Wanneer je begint met schrijven is geheel aan jou. De één schrijft liever ’s ochtends en de ander ’s avonds. Het voordeel van journallen in de ochtend is dat je nog geen prikkels tot je hebt genomen, hierdoor ben je waarschijnlijk in staat om sneller de verbinding met je hart en je eigen gedachten op te zoeken. In de ochtend zet je bovendien de toon voor de dag, je merkt al snel op dat je meer focus hebt gedurende de dag en je je beter kunt houden aan je eigen planning. Dit is ook een ideaal moment om een carddeck bij het moment te betrekken. Gebruik het deck bijvoorbeeld om jezelf vragen te stellen of bij het zetten van de intentie voor die dag. Probeer van het journallen een onderdeel van je ochtendroutine te maken, zodat het geen enkele moeite kost en het een gewoonte wordt. Een lekker kopje thee, je favoriete edelstenen, de geur van een diffuser of wierook: maak jouw schrijfmoment zo comfortabel mogelijk.

 

 

De avond vormt het ideale moment om alle gedachten die gedurende de dag rondspookten in je hoofd van je af te schrijven. Zo creëer je weer overzicht en rust in je hoofd. Je voorkomt bovendien dat je met een onrustig hoofd je bed induikt en daarmee blijf je weg van piekeren, wakker liggen en vermoeid wakker worden. Juist door alles van je af te schrijven stap je met een rustig hoofd je bed in en kun je je opmaken voor een goede nachtrust.

 

Zelftherapie

Het is de bedoeling dat je de dagen gaat vullen met dingen waar jij gelukkig van wordt. Dat je kunt loslaten wat niet bij je past en focus aanbrengt op datgene wat belangrijk voor je is. We zijn zo snel geneigd om onszelf te verdoven met urenlang scrollen op social media of hele dagen te Netflixen als we het druk hebben of niet lekker in ons vel zitten. Juist hierdoor geven we onze gedachten en gevoelens geen ruimte, maar onderdrukken we ze. Door de tijd te nemen om in te tunen bij jezelf en gedachten een plek te geven, creëer je weer ruimte en nieuwe energie.

Op deze manier ga je rustiger door het leven, leef je bewuster en communiceer je duidelijker. Journaling helpt je om de kwaliteit van leven te verhogen.

 

Aanbevolen producten voor journallen

Gratis verzending vanaf €40,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
75.000+ tevreden klanten