• Gratis verzending vanaf €40,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 90.000+ tevreden klanten

De 7 mindfulness pijlers

  • Geplaatst op
  • Door Lisanne - Superyoga
De 7 mindfulness pijlers

Mindfulness is gebaseerd op zeven pijlers: niet oordelen, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet streven, loslaten en acceptatie. De grondlegger van mindfulness, Jon Kabat-Zinn, heeft deze zeven kenmerken benoemd voor een goede basishouding om mindfulness te beoefenen.

Met deze zeven inzichten creëer je een goede basis om meer rust en ruimte in je leven te brengen. Mindfulness gaat over het aanwezig zijn in het hier en nu, waardoor je bewuster en intenser kunt leven. Een prettige bijkomstigheid is dat je je beter kunt focussen, makkelijker kunt ontspannen en afstand leert nemen van alle gedachten die voorbij komen in je hoofd. Onderzoek laat zien dat mindfulness positieve veranderingen teweeg brengt in ons functioneren en zorgt voor een hogere kwaliteit van leven.

 

Niet oordelen

Onze maatschappij is gebaseerd op oordelen. We oordelen de hele dag door: op Instagram, over het kapsel van de buurvrouw of over hoe we zelf iets hebben aangepakt op werk. Oordelen zit verweven in ons leven, gaat vaak moeiteloos en dat kan in de weg (gaan) zitten. Hoe je het ook wendt of keert, je gaat de strijd aan en je plakt al snel ergens een etiket op.

Niet oordelen betekent dat je jezelf en anderen tegemoet treedt met een open mind. Probeer met respect en zonder vooroordelen te handelen. Kijk naar alle gedachten in je brein en laat ze voorbij varen. Het enige wat je hoeft te doen is niet oordelen en met je aandacht weer terug gaan naar je adem of lichaam.

 

Geduld

Ook dit inzicht kan super lastig zijn! De gedachte van tegenwoordig is dat wachten inefficiënt is en dus zonde van onze tijd is. Even snel iemand inhalen, je irriteren aan de lange rij bij de kassa of een te trage automobilist. Terwijl wachten en op zijn tijd geduldig zijn je juist zoveel kan brengen. Alles heeft een eigen tempo en sommige dingen hebben nu eenmaal tijd nodig. De natuur is hier het allermooiste voorbeeld van. Als je dat inziet, kan het een enorme rust met zich mee brengen en je stressniveau kan enorm verlagen.

 

Frisse blik

Als een klein kind de wereld bekijken, verwonderend en zonder oordeel. We zouden vaker de dag en situaties kunnen bekijken met een frisse blik. Door met een open houding en een gezonde dosis nieuwsgierigheid een situatie te benaderen, zie je alle mogelijkheden! Het zal je verbazen hoeveel ‘nieuwe dingen’ je ontdekt. Probeer bijvoorbeeld een wandeling in je buurt te maken met een frisse blik en ontdek hoeveel je niet wist. Als je door krijgt hoe deze houding werkt, kun je de frisse blik overal toepassen. Zodra er een hobbel op je pad komt, pas je hem toe zodat je tot mooie nieuwe inzichten kunt komen.

 

Vertrouwen

Jezelf vertrouwen is een belangrijk onderdeel bij mindfulness. Je neemt tenslotte steeds meer verantwoordelijkheid voor jezelf waarbij je op jezelf leert te vertrouwen. Hoe meer je op jezelf kunt vertrouwen, hoe meer je een ander kunt vertrouwen. Daarnaast speelt vertrouwen een essentieel onderdeel in het inzicht dat dingen goed zijn zoals ze zijn. Meestal streven we naar een betere versie van onszelf en zijn we bezig met iets wat we niet zijn. Door te vertrouwen op jezelf kun je beter loslaten en meer leven in het moment.

 

Niet streven

Dingen zijn zoals ze zijn. Dat betekent niet dat je geen wensen, dromen en doelstellingen mag hebben. In tegendeel, je mag aan jezelf werken. Deze pijler draait om jezelf zijn. Het gaat erom dat je kunt accepteren wie je bent, waar je staat en dat je kunt genieten van wat er nu is.

 

Loslaten

Het vasthouden van zaken en het vasthouden van controle kan je weghouden van het hier en nu. We gaan graag op zoek naar zekerheid omdat het ons een bepaalde zekerheid geeft en dat geeft op zijn beurt weer een veilig gevoel. Zekerheid bestaat echter niet, niets ligt immers vast. Zolang we bezig zijn met controle houden, leven we niet intens in het nu. Omarm de werkelijkheid en ga vanuit dat vertrouwen handelen.

 

Acceptatie

Accepteren is niet hetzelfde als goed vinden. Acceptatie gaat erover dat je je realiseert hoe dingen echt zijn en een manier vindt om je er op een goede manier tot te kunnen verhouden. We zijn zo gewend om ongewenste gedachten en gevoelens ver weg te stoppen zonder ze te hebben aangekeken. Juist in dit proces gaat er veel energie verloren. Door de ongewenste gedachten en gevoelens aan te kijken, kun je acceptatie vinden en daarmee creëer je de rust en ruimte voor een keuze.

 

Aanbevolen producten

Gratis verzending vanaf €40,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
90.000+ tevreden klanten