10% korting met code SINT10
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
  • Veilig betalen
  • 100.000+ tevreden klanten

Mondademhaling

 

Hoe gaat de mondademhaling?

Bij een mondademhaling adem je in via je mond en adem je ook uit via de mond. De neus wordt tijdens deze ademhaling dus niet gebruikt. Door via de mond in te ademen is de kans groot dat de ademhaling vrij oppervlakkig blijft, de ingeademde lucht zal niet volledig de longen vullen, hierdoor komt er minimaal nieuwe zuurstof het lichaam binnen.

 

Wat is het lichamelijke proces bij mondademhaling

Tijdens een mondademhaling vindt het volgende lichamelijke proces plaats. De in te ademen lucht komt via de mond het lichaam binnen. Via de mond komt de lucht een stuk sneller het lichaam binnen dan bij een neusademhaling. Dat is nadelig omdat de kans dat je vluchtiger gaat ademen hierdoor groter is. Daarnaast fungeert de neus ook als een filter die de binnenkomende lucht door middel van de neusharen controleert op mogelijke bacteriën of bijvoorbeeld pollen. De mond heeft deze eigenschap niet, binnenkomende lucht via de mond komt rechtstreeks het lichaam binnen. Omdat ademen via de mond makkelijker gaat, maakt je lichaam weinig gebruik van de ademhalingsspieren, deze zullen daardoor verslappen.

 

Waarom is het gezonder om niet via de mond te ademen?

Het is gezonder om niet via de mond te ademen omdat continu ademen via de mond op termijn verschillende nadelige gevolgen voor je gezondheid kan hebben. Als je via je mond ademt, zorgt dit ten eerste voor een droge mond en een droge mond leidt tot vieze geurtjes. Dit komt omdat wanneer er minder speeksel aanwezig is in de mond, de zuurgraad stijgt. Een logisch gevolg hierop is dat klachten aan het gebit sneller op de loer liggen, je kunt sneller last krijgen van gaatjes of tanderosie.

Slecht voor het gebit

De stand van het gebit kan ook negatief worden beïnvloed door een mondademhaling. De kans op het ontwikkelen van scheve tanden wordt aanzienlijk groter, vooral bij kinderen die via hun mond ademen. De stand van de tong is bij een neusademhaling anders dan bij een mondademhaling. Als mensen via de mond ademen ligt de tong ongeveer op de bodem van de mond. Bij neusademers ligt de tong een stuk hoger, ter hoogte van de bovenkaak tegen het gehemelte aan. Zo zie je maar dat zelfs de ligging van de tong effect heeft op ons gebit. De positionering van de tong bepaalt namelijk hoe de kaken op elkaar staan. Bij een mondademer staan de tanden niet recht op elkaar waardoor het gebit zich als het ware naar deze positie gaat vormen, de tanden raken in de verdrukking. Dit resulteert uiteindelijk in een scheef gebit.

Grotere kans op ziek worden en bacteriën oplopen

Lucht die via de neus het lichaam binnenkomt wordt eerst gefilterd door de neushaartjes. Dat is niet het enige, de neus brengt de buitenlucht ook op de juiste (warme) temperatuur en zorgt voor een bepaalde vochtigheid die gunstig is voor het lichaam. Bij een mondademhaling vindt dit proces niet plaats en is er een grote kans dat je sneller ziek wordt.

Snurken
Een ander belangrijk puntje is dat mondademhaling in de meeste gevallen de oorzaak is van snurken. Bij snurken is er sprake van een geblokkeerde neusademhaling. Dit houdt in dat iemand tijdens het slapen automatisch over gaat op mondademhaling. Het snurk geluid wordt veroorzaakt door trillingen achter in de keel.

De ademhaling blijft oppervlakkig
Zodra je via je mond ademt, is de kans dat je diep inademt via een buikademhaling behoorlijk klein. Hierdoor gebruik je maar een klein deel van je longcapaciteit en zorgt dit voor minder gezondheidsvoordelen.

Een overzicht van redenen om niet via de mond te ademen:

  • De ademhalingsspieren verslappen waardoor de schouders gaan hangen;
  • slechte adem;
  • sneller gaatjes krijgen;
  • meer kans op het ontwikkelen van scheve tanden;
  • ontwikkelen van verschillende gebitsklachten zoals onder andere tandplak en tanderosie;
  • minder slikken wat kan leiden tot een oorontsteking;
  • de werking van de keelamandelen verslechtert;
  • grotere kans op het ontwikkelen van chronische verkoudheid;
  • de longen worden zwaarder belast;
  • de ademhaling is oppervlakkiger;
  • het lichaam kan niet optimaal functioneren;
  • het lichaam blijft spanning vasthouden;
  • slijm blijft in de neus zitten en zorgt uiteindelijk voor bacteriën.

 

Hoe komt het dat we naarmate we ouder worden via de mond gaan ademen?

We ademen naarmate we ouder worden meer via de mond door verschillende factoren en situaties die voor stress in ons leven kunnen zorgen. Het gevolg hiervan is vaak een gespannen lichaam dat moeilijk tot rust kan komen. Van nature is het menselijk lichaam zo opgebouwd dat het via de neus ademt. Op het moment dat we in ons leven te maken krijgen met ziekte en of een vervelende gebeurtenis lopen we het risico dat ons lichaam vanuit een stressreactie reageert door via de mond te ademen. Via de mond ademen kost minder fysieke inspanning waardoor we als we onder stress staan of zenuwachtig zijn, sneller geneigd zijn om voor de snelle weg te kiezen. Hier zijn we ons echter vaak niet bewust van.

 

Op welke momenten adem je wel via de mond?

Eigenlijk zou je nooit via je mond moeten ademen. Onze mond is door moeder natuur ontwikkeld voor andere activiteiten dan ademen. Hier hebben we onze neus voor. Wel kun je bijvoorbeeld via de mond ademen tijdens het uitvoeren van een specifieke ademhalingsoefening. Hierbij is het soms juist de bedoeling om bewust via je mond te ademen. Het grote verschil hierin is dat deze manier van ademhalen enkel tijdelijk is. In dat geval is het geen probleem om via de mond te ademen.

Een ander moment waarop heel veel mensen via de mond ademen is tijdens het sporten, voornamelijk tijdens een intensieve work-out. De meningen of we via onze mond of neus zouden moeten ademhalen tijdens het sporten, zijn echter verdeeld. Als je gewoonlijk via je neus ademt, zal het uiteraard minder kwaad doen om via je mond te ademen tijdens het sporten dan als je altijd via je mond ademt. In dat geval is het van groter belang om jezelf te trainen om ook tijdens het sporten via je neus te gaan ademen.

Om je eigen gezondheid goed op peil te houden, doe je er dus goed aan om bewust te worden van hoe je ademt. De volgende stap is om de mondademhaling om te zetten in een neusademhaling.

 

Wees er altijd zeker van dat je weet wat je doet

De ademhaling is een krachtige tool die een directe uitwerking op het lichaam heeft. Voer bij twijfel, ziekte, zwangerschap of welke andere reden voor twijfel daarom nooit zomaar een oefening uit maar raadpleeg eerst een medisch expert of een ademcoach zodat je er zeker van kunt zijn dat je weet wat je doet.

Onze pagina's over ademhaling zijn puur informatief en onder voorbehoud. Wij, Superyoga, kunnen niet instaan voor het toepassen van de oefeningen en kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die voortvloeit uit het opvolgen van de informatie op deze pagina. Gebruik de informatie altijd bewust en neem je eigen verantwoordelijkheid.

 

Aanbevolen producten

Door het gebruik van de website ga ik akkoord met de cookies die nodig zijn om de website ervaring te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Gratis verzending vanaf €50,-
Voor 17:00 uur besteld, direct verzonden
Veilig betalen
100.000+ tevreden klanten
out-of-stock-popup-content